رویارویی میان رییس شورای ولایتی هرات و فرمانده پولیس این ولایت

© Photo / Haji Kamran Alizai Facebook Page رویارویی میان رییس شورای ولایتی هرات و فرمانده پلیس این ولایت
 
رویارویی میان رییس شورای ولایتی هرات و فرمانده پلیس این ولایت 
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.02.2021
عضو شوید
کامران علی‌زایی، رییس شورای ولایتی هرات، بر ضد سلطان داوود، فرمانده پولیس این ولایت، اعتراضات با استفاده از مردان مسلح، راه‌اندازی کرد.

کامران علی‌زایی، رییس شورای ولایتی هرات، روز سه‌شنبه، چهاردهم دلو، هشدار داد که تظاهرات گسترده‌ای بر ضد سلطان داوود، فرمانده پولیس هرات، راه‌اندازی می‌کند.

رییس شورای ولایتی هرات تهدید کرد، که اگر فرماندۀ پولیس این ولایت برکنار نشود، بیش از 20 هزار تن به شمول یک هزار مرد مسلح مانع کار سلطان داوود سلطان، فرماندۀ پولیس خواهند شد.

 نزدیک به دو هفته می‌شود که تنش‌ها میان رییس شورای ولایتی و فرمانده پولیس هرات منجر به اعتراض هواداران دو طرف شده‌است.

کامران علیزایی رییس شورای ولایتی هرات  در صحبت با رسانه ها در این باره اظهار داشت: "پیش از این گفته بودم، که به روز سه شنبه بیست هزار نفر تجمع می کنند و احتمال حضور یک هزار مسلح در میان اعتراض کنند‌گان است. این مردان مسلح به خاطری در میان اعتراض کنندگان حضور خواهند داشت که اگر فرمانده امنیه دست به حرکت بیجا بزند، حرکت آن را پاسخ بدهند".

سیدطاها صادق نماینده مردم هرات در مجلس افغانستان در خصوص رویارویی میان رییس شورای ولایتی هرات و فرمانده پلیس این ولایت به اسپوتنیک گفت:

«شمار زیادی از مردم هرات و همچنین کارمندان قومندانی امنیه از کارکرد فرمانده پلیس هرات راضی نبودند. در کنار آن شماری از نمایندگان مردم در مجلس و رییس شورای ولایتی پرسش های در رابطه داشتند.در این اواخر اوضاع رقم خورده که شخص رییس شورای ولایتی هرات و تعدادی دیگری از اداره این ولایت انتقادات خود را در خصوص مشکلات امنیتی در نتیجه بی کفایتی مقامات مسول که در نتیجه ان اوضاع رو به وخامت کشیده است و این چالش ها کارکرد فرمانده پلیس را زیر سوال برده است».

وی همچنین در تبصره به ادعای رسانه ها در خصوص زیاده روی و زورگویی توسط رییس شورای ولایتی هرات و گفت که این یک حرکت نادرست بود.

این حرکت بخاطری نادرست است که نباید مقامات بخاطر نشان دادن قدرت خود از افراد مسلح کار بگیرید که در شأن یک شخصیت در هرات نیست. باید گفت که مردم هرات نیز با این حرکت رییس شورای ولایتی واکنش منفی نشان دادند.

وی اضافه کرد که بغیر از راه حل نظامی برای نشان دادن انزجار و اعتراض، راه حل های دیگری نیز موجود است . اینکه یک فرد بیاید با این گونه روش خواسته باشد دست به زورگوی بزند درست نیست، چنین افراد برای حفظ امنیت باید همکار باشند و نه در تخریب امنیت".  

  • در همین حال، شماری از فعالان جامعه مدنی از این تهدید رییس شورای ولایتی هرات انتقاد می‌کنند و می‌گویند که اعتراض مسلحانه در قوانین کشور جای ندارد و هر کسی که دست به چنین اعتراض هایی می زند باید مورد پیگرد قرار گیرد.

مسلم شیرزاد یک تن از فعالان مدنی در توئیتر خود نوشت: فرق بین على زى و على پور در چیست...؟

​از جانب دیگر، شماری از وکیلان‌گذر و ساکنان هرات، با حضور در یک گردهم‌آیی، از نیروهای امنیتی پشتی‌بانی خود را اعلام کرده و هشدار دادند که مخالف هرگونه زورگویی از سوی شورای ولایتی می باشند.

پیش از این ریاست اتاق اصناف و پیشه ‌وران هرات نیز با نشر اطلاعیه‌ای، از  کسبه‌کاران خواست دکان‌های‌ شان را تا چاشت روز سه‌شنبه، مسدود کنند.

  • یک کار بر دیگر می نویسد:علیپور بد است ولی علیزایی خوب است!

سید اشرف سادات، یک فعال جامعه مدنی هرات می گوید: "اعتراض حق شهروندان معترض نسبت به وضعیت است به شرطی که مسالمت بودن آن حفظ شود. قانون حضور افراد مسلح غیر مسوول را در میان معترضان مردود می داند و نباید هیچ اعتراضی از مسالمت بودن خارج گردد".

باشنده ‌گان هرات می‌گویند که رییس شورای ولایتی صدها مرد تفنگدار را وارد شهر هرات کرده‌اند و این کار باعث وحشت آنان شده است.

در تصویرهایی که به روز دوشنبه در شبکه های اجتماعی دست به دست شدند، مردان مسلح غیرمسوول در یک ساختمان نیمه کاره در نزدیک دفتر شخصی رییس شورای ولایتی در شهر هرات دیده شدند.

عبدالبصیر نصرت باشنده هرات گفت: "مقام هایی که در راس ادارات دولتی استند افراد مسلح را داخل شهر می کنند باعث نگرانی شهروندان شده است. به همان اندازهء که گروه های تروریستی باعث وحشت میان مردم می شوند این افراد مسلح غیر مسوول نیز تصویر بسیار بدی را در اذهان عامه به وجود میاورند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала