آمار ۲۰۲۰  اعلام شد: طالبان و داعش، قاتل خبرنگاران افغانستان

© Flickr / Alisdare Hicksonآمار ۲۰۲۰  اعلام شد: طالبان و داعش، قاتل خبرنگاران افغانستان
آمار ۲۰۲۰  اعلام شد: طالبان و داعش، قاتل خبرنگاران افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.02.2021
عضو شوید
خشونت در برابر خبرنگاران در افغانستان نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از هشت صبح، این آمار را گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران افغان از وضعیت خبرنگاران در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی، نشان می‌دهد که در آن از ۱۳۲ خشونت در برابر خبرنگاران در این سال گفته شده است.

این گزارش سالانه روز پنجشنبه نشر شد و در آن وضعیت عمومی خبرنگاران طی سال ۲۰۲۰، قتل‌های هدفمند خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای و تاثیر آن بر کار رسانه‌ها، چگونه‌گی تحقیق قضایای قتل توسط حکومت، گفت‌وگوهای صلح و جایگاه آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و طرح حراست از آزادی بیان و رسانه‌ها بررسی شده است.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان گفته است که در سال ۲۰۲۰، ۱۳۲ مورد خشونت به ثبت رسانده است. این خشونت‌ها شامل زخمی، لت‌وکوب، اختطاف، اشکال مختلف تهدید، سرقت و برخورد غیرقانونی علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها است.

طبق معلومات این کمیته میزان خشونت در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۶ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۰۵ مورد خشونت به ثبت رسیده بود.

بر اساس آمار و ارقام جمع‌آوری شده توسط کمیته، طالبان و داعش مسوول بیش‌ترین خشونت‌ها و تهدیدات علیه خبرنگاران شناخته شده‌اند. این نهاد هرچند تصرح کرده است که خشونت‌ها و تهدیدات عیله خبرنگاران از سوی مسوولان حکومتی نیز انجام شده، اما کمیته مصونیت آن را خفیف خوانده است. در این گزارش آمده است که تهدیدات و خشونت‌های اعمال شده از سوی گروه طالبان و گروه داعش عمدتاً خشن و خونین بوده است.

 نجیب شریفی، رییس کمیته مصونیت خبرنگاران افغان وحشت و هراس گسترده‌ در میان خبرنگاران و کارمندان رسانه‌‌یی را نتیجه‌ این خشونت‌ها میداند و میگوید که سبب خودسانسوری شده است.

او افزود: «اما با وصف همه تهدیدها، خبرنگاران و رسانه‌ها شجاعانه کار اطلاع‌رسانی را پیش برده و رسالت خود را در قسمت مسلک مقدس خبرنگاری ادا می‌کنند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала