عدم فعالیت اسکنرها در سرحدات؛ قاچاق زعفران افغانستان کاهش نیافته است

© Sputnik / T. Azimزعفران افغانستان
زعفران افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.02.2021
عضو شوید
عدم فعالیت اسنکرها در شماری از گمرکات در افغانستان نگرانی‌ها مبنی بر افزایش قاچاق زعفران افغانستان را به میان آورده است.

انوارالحق احدی وزیر زراعت و آبیاری می‌گوید که عدم فعالیت اسکنرها در شماری از گمرکات کشور سبب قاچاق زعفران شده و بررسی های وزارت داخله و مالیه و ریاست امنیت ملی نشان می‌دهد که زعفران هرات در گمرکات با زعفران ایران رد و بدل می‌گردد.

در همین حال اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت و آبیاری افغانستان در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان از افزایش کشت زعفران و صادرات آن سخن می‌زند.

ساخت پنج مزرعه‌ی نمایشی زعفران برای زنان در کاپیسا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.12.2020
ساخت پنج مزرعه‌ی نمایشی زعفران برای زنان در کاپیسا

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت و آبیاری گفت:

"زعفران یکی از سکتورهای کلیدی در کشور است که خوشبختانه در چند سال گذشته در قسمت تولید، کشت و بسته بندی برای صادرات زعفران افغانستان کارهای چشم گیری صورت گرفته و امیدوار استیم که میزان تولید و صادرات زعفران سال به سال بیشتر گردد".

به گفته سخنگوی وزارت زراعت و آبیاری، بر اساس آخرین گزارش‌ها در حدود ۲۱ کیلوگرام زعفران در افغانستان تولید شده که میزان تولید در ولایت‌های هرات، فراه، فاریاب، بلخ، کندهار و یک تعداد ولایت‌های دیگر است در سال جاری در بیش از هشت هزار اکتار زمین زعفران کشت گردیده است که تقریبا در سطح کشور میزان تولید افزایش یافته است.

وزارت صنعت و تجارت افغانستان نیز می‌پذیرد که در گمرکات افغانستان مشکلات وجود دارد، اما ابراز امیدواری می‌کند تا این مشکل حل شود.

فواد احمدی، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان با اشاره به اظهارات وزیر زراعت درمورد فساد در گمرکات کشور گفت:

"وزیر صاحب زراعت کشور اعلام کردند در بعضی از گمرکات کشور فساد وجود دارد، که سبب نگرانی تجاران و صنعت کاران در کشور شده است، متاسفانه زعفران بی‌کیفیت بنام افغانستان از کشور های بیرونی وارد می‌شود اما این مسئله در حد یک موضوع شنیدگی است و تا اکنون مستند چیزی وجود ندارد، که ما به اساس آن اقدام کنیم".

وی افزود:

"اما نگرانی سکتور خصوصی نگرانی وزارت صنعت و تجارت افغانستان است این مشکل که در گمرکات وجود دارد انشالله به زودی حل می‌شود تا دیگر برای تجار و صعنت کار در گمرکات مشکل به میان نیاید و تلاش می‌کنیم تا از فساد جلوگیری نماییم و جلو قاچاق کالای‌های بی‌کیفیت گرفته شود."

با وجود تماس‌ها با مسوولین وزارت مالیه و گمرکات جهت دریافت معلومات درمورد اسکنرهای غیرفعال، این مسوولین حاضر به پاسخگویی نشدند.

فساد در گمرکات، همواره انتقاد‌های را در پی داشته است اما با آن هم، هنوز برای مبارزه و ریشه‌کن ساختن فساد در ادارات دولتی راه زیادی باقی مانده است که همواره حکومت از ریشه‌کن کردن آن سخن گفته است اما تااکنون این تعهدات جامه عمل نپوشیده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала