دولت بایدن با اشرف غنی چه خواهد کرد؟

© AFP 2023 / Shah Maraiدولت بایدن با اشرف غنی چه خواهد کرد؟
دولت بایدن با اشرف غنی چه خواهد کرد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.02.2021
عضو شوید
اشرف غنی تبدیل به چالشی در برابر دولت جو بایدن برای رسیدن به یک توافق صلح با طالبان شده است.

به گزارش اسپوتنیک، مجله فارین پالیسی در تحلیلی به بررسی سیاست دولت جدید ایالات متحده در قبال مسأله خروج نیروهای امریکایی و صلح در افغانستان پرداخته که ترجمه آن در اطلاعات روز به نشر رسیده است.

این مجله نامدار امریکایی، ناکامی اشرف غنی در حکومت داری را یکی از دلایل دوام جنگ و درد سر جدی برای دولت بایدن خوانده است: «واشنگتن بین دو طرف غیرمحبوب گیر مانده است. گروه طالبان، که یک سال گذشته را صرف بیدادگری در افغانستان کرده است، در سطح ملی منفور است و درصدی مقبولیتش به سختی یک رقمی است. اما تنها طالبان نیست که منفور است، حکومت رییس‌جمهور اشرف غنی نیز به شدت بدنام است. اکثر افغان‌ها و مقامات امریکایی براین نکته اتفاق نظر دارند که توانایی طالبان برای ادامه‌ی شورش‌شان عمدتا به دلیل رهبری بد اشرف غنی بوده است و او علاقه‌ی چندانی به دست‌یابی به توافق صلح پایدار که امکان دارد وی را از قدرت کنار بگذارد، نشان نداده است».

غنی در دیدار با زنان هراتی: بدون جمهوریت زندگی ارزش ندارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.01.2021
غنی در دیدار با زنان هراتی: بدون جمهوریت زندگی ارزش ندارد

در این تحلیل همچنان به نقش زلمی خلیلزاد در پروسه صلح افغانستان پرداخته شده و کار او یک تلاش ناقص خوانده شده است:

«تلاش زلمی خلیل‌زاد یک تلاش خیرخواهانه اما عمیقا ناقص برای پایان‌دادن به دو دهه حضور امریکا در افغانستان بود. خلیل‌زاد تحت فشار ترمپ برای بیرون‌کشیدن سریع نیروهای امریکایی از افغانستان، قادر نشد در این توافق‌نامه تضمین‌هایی را برای حقوق بشر، دموکراسی و یا حقوق زنان در افغانستان از طالبان به دست بیاورد. در این توافق‌نامه از آتش‌بس یا حتا تعهد طالبان برای پایان‌دادن به خشونت در افغانستان خبری نیست».

فارین پالیسی با اشاره به تصمیم دولت جو بایدن برای بازنگری مواد توافق ترامپ با طالبان و تعهد طالبان نسبت به این پیمان، گفته است که این تصمیم دولت جدید امریکا بیشتر از هر کسی اشرف غنی را خوشحال میکند.

در این مقاله آمده است که سیاست اشرف غنی در ارگ، بدون آگاهی از بیرون اجرا میشود:

«غنی با دورکردن پارلمان افغانستان، جنگ‌سالاران این کشور و دستگاه سیاسی غیرپشتون افغانستان از ریاست‌جمهوری کشور را با چند مشاور خودی از جمله حمدالله محب، مشاور امنیت ملی و امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری، احاطه کرده است. آن‌ها برای این‌که از بدخویی غنی در امان باشند، چشم او را به روی خشونتی که در کشور جاری‌ست بسته‌اند. اتکای غنی بر رهبران دست‌چین‌شده از جامعه که تصویر خوشایندی را از وضعیت سیاست و امنیت در مناطق روستایی افغانستان به رییس‌جمهور ارائه می‌کنند، باعث شده است که رییس‌جمهور از آنچه فراتر از دروازه‌های ارگ در افغانستان جریان دارد، آگاهی چندانی نداشته باشد».

افشای یک راز از قطر: اشرف غنی، قربانی اول است + صدا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.01.2021
افشای یک راز از قطر: اشرف غنی، قربانی اول است + صدا

این مجله که بارها طالبان را مسوول خشونت و کشتار در کشورمیداند گفته است که آن‌ها از هم‌اکنون به بازگرداندن تفسیر سخت‌گیرانه‌ی خاص خودشان از اسلام برای اداره کشور، که ۲۵ سال پیش آن‌را بر مردم افغانستان تحمیل کرده بودند، چشم دوخته‌اند. اما دولت بایدن با هر حکومتی که در افغانستان کار می‌کند، باید طالبان را وادار کند بپذیرند که افغانستان در آینده به دهه ۱۹۹۰ بر نخواهد گشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала