درد سر تازه حکومت؛ علیپور جنگسالار است یا قهرمان مردمی؟ + تصاویر

علی‌پور - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.02.2021
عضو شوید
در حالیکه رسانه‌های افغانستان گزارش داده اند ولسوالی حصه دوم بهسود در تصرف نیروهای وابسته به فرمانده عبدالغنی علیپور است تنش در این منطقه حل نشده است.

به گزارش اسپوتنیک داستان از آنجا آغاز شد که بیش از 200 تن از معترضان در بهسود به خاطر استقرار نیروهای خاص دست به اعتراض زدند و تصاویر تلویزیونی نشان داد که با نیروهای امنیتی درگیر شدند. 12 معترض کشته شدند و 28 تن به شمول دو سرباز و فرمانده پولیس حصه دوم بهسود زخمی شدند.

 طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله، در روز حادثه گفت که افراد مسلح عبدالغنی علی‌پور سبب این جنجال شده اند و در این حادثه 7 تن از افراد مسلح غیرمسئول کشته و 13 نفر دیگر زخمی شده اند که 5 نفر از نیروهای امنیتی در بین زخمی‌ها می‌باشند.

افراد وابسته به فرمانده علیپور که خود را جنبش مقاومت مینامند و مدعی اند امنیت محل را تامین میکنند از سوی دولت افغانستان افراد مسلح غیر مسوول شناخته میشوند.
در افغانستان شماری علیپور را ضرورت و برخی او را مزاحمت برای تامین امنیت میدانند.
اما این مشاور وزارت داخله افغانستان میگوید که علیپور این فرقی با طالب ندارد
ا
اما علیپور کیست؟

عبدالغنی علی پور، از فرهاندهان هزاره تبار است که پنج سال پیش، یک نیروی ۱۵۰نفری خیزش‌های مردمی را در ولسوالی‌های بهسود و دایمیرداد ولایت میدان وردک ایجاد کرد و پس از آن شهره شد که برای کمک به نیروهای خیزش‌های مردمی در ولایت‌های غور، دایکندی، غزنی و ارزگان شتافت.

او از ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک است. او پس از اوج‌گیری تنش‌ها میان کوچیان و باشنده‌گان محل در ولسوالی‌های بهسود و دایمیرداد، گروه ۱۵۰ نفری خیزش کننده‌گان را زیرنام "جبهه مقاومت" ایجاد کرد.

اما، در سالهای اخیر دامنه فعالیت‌های فرمانده شمشیر از وردک به ولایت‌های غور، دایکندی، غزنی، ارزگان و بامیان نیز رسیده‌است.

او در سال 1397 از سوی امنیت ملی افغانستان در غرب کابل بازداشت شد

در جریان تظاهراتی که در اعتراض به بازداشت او نیز در کابل و چند نقطه دیگر انجام شد چندین تن به شمول افراد پولیس زخمی شدند.
 
او سرانجام با میانجیگری معاون دوم ریاست جمهوری از زندان امنیت ملی آزاد شد و امنیت ملی یک پیام ویدیویی از او نیز نشر کرد.
در حال حاضر وزارت داخله افغانستان علیپور را اغتشاشگر و جنگسالار خوانده و افراد او را مسلح غیر مسوول میداند، علیپور اما خود را رهبر جبهه مقاومت و طرفداران او را قهرمان میدانند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала