حکومت موقت؛ تکرار تاریخ یا دریچه امید

© Wikipediaحکومت موقت؛ تکرار تاریخ یا دریچه امید
حکومت موقت؛ تکرار تاریخ یا دریچه امید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.02.2021
عضو شوید
یونس قانوی یکی از چهره سیاسی افغانستان می‌گوید که درشرایط کنونی حکومت موقت به معنی فروپاشی نظام است.

به گزارش اسپوتنیک، همزمان با مطرح شدن طرح حکومت میان سیاست‌گران افغانستان، محمد یونس قانونی، معاون رییس‌جمهور پیشین می‌گوید که در شرایط کنونی مطرح شدن طرح حکومت موقت، جاده باز کردن برای طالبان است.
درهمین حال شماری از کاربران صفحات اجتماعی به گفته‌های آقای قانونی مبنی بر اینکه، در صورت ادامۀ جنگ، «مقاومت دوم» اساس‌گذاری می‌شود و حکومت موقت به معنی فروپاشی نظام است واکنش نشان داده اند.
سید جهاد پارسا، در برگه فیسبوک خود نوشته به آقای قانونی گفته است: اول بچه خودت را روان کن در خط اول او که مرد به جمله دگه فرزندان قومندان ها و رهبران باز ما سنگرداری خواهد کردیم.


درعین حال، حمید خرم، در جواب قانونی نوشته است: مردم از برادر کشی ها خسته اند،از جنگ و جنگ انداز نفرت دارند،برای مفاد چند ابلیس با کسی تقابله نمی کنند، ومی دانند که شما بخاطر اینکه از رأس حکومت موقت باز مانده اید فریاد می زنید نه بخاطر مردم.


مهدی یکی دیگر از کاربران در واکنش به این اظهارات در برگه توییتر خود نوشته است: هیچ صلحی بدون انتقال قدرت امکان پذیر نبوده و هم نیست.


عمر فیض، یکی از شهروندان افغانستاندر رابطه با بحث‌های «جمهوریت» اسلامی و حکومت موقت، نیز در صفحه فیسبوک خود نوشته است: یگانه گزینه‌یی که برای دستیابی برای صلح باقی می‌ماند همانا تعویض تیم ارگ به یک حکومت موقت و یا گذرا است.

 

چند روز پیش نیز شماری از شهروندان افغانستان با راهپیمایی حمایت خود را از جمهوریت اعلام کرده گفتند: هر ان کسی از حکومت موقت حمایت کند ما در برابر اش ایستاد میشیم جز جمهوری اسلامی افغانستان هیچ نظام قابل قبول مردم نیست زنده باد جمهوریت مرگ به امارت موقت پاینده باد نیروهای امنیتی ما."


گفته‌های قانونی درحالی است که پیش از این رحمانی نیز از حکومت موقت اعلام حمایت کرده بود که خشم شماری از نمایندگان مجلس را با خود داشت.
مریم سما، عضو مجلس نمایندگان در واکنش به گفته‌های رحمانی گفت: کنفرانس برگزار کردید و به عنوان رئیس خود خوانده کمیته صلح از حکومت موقت اعلام حمایت کردید، لطف نموده استعفأ بدهید. نمی‌دانم شما کی هستید، از کجا آب می‌خورید.


چندی پیش، عطامحمد نور، رییس شورای اجرایی جمعیت اسلامی گفته بود طرح ایجاد حکومت موقت باید تقویت گردد.
وی گفت: "اکنون ما باید چنین برنامه‌ای (دولت موقت) را تقویت کنیم، اگر چنین طرحی وجود دارد، پس باید آن را به خاطر وحدت ملی، عدالت اجتماعی و عدالت سیاسی بیشتر توسعه دهیم."
محمد اسماعیل خان عضو شورای عالی مصالحه ملی کشور و یکی از فرمانده هان پیشین جهادی در هرات، نیز چندی پیش گفته بود که جز از تشکیل حکومت موقت هیچ راه بدیل برای توافق با طالبان وجود ندارد.

این درحالیست که اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور افغانستان، بارها گفته است که مردم منحل‌شدن نظام جمهوریت را نمی‌پذیرند و وظیفۀ اصلی او این است تا قدرت را به جانشین اش به‌گونۀ قانونی بسپارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала