نبیل هشدار داد؛ نفوذ شبکه حقانی در شمال افغانستان تهدید بزرگ برای منطقه است

© REUTERS / Stringerطالبان
طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.02.2021
عضو شوید
رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین ریاست امنیت ملی افغانستان با خبردادن از نفوذ شبکه حقانی در شمال افغانستان گفته است که نشست با طالبان در مسکو اشتباه بود.

رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان طی سخنرانی در انستیتوت مطالعات استراتیژیک کابل گفت که در این اواخر جغرافیای حضور شبکۀ حقانی در افغانستان گسترش یافته‌ که تهدید بزرگ در منطقه می باشد. اکنون جنگجویان شبکۀ حقانی در مناطق شمالی و شمال‌شرق کشور نیز نفوذ کرده اند.

نبیل افزود: "سربازگیری داعش به شدت جریان دارد. وضعیت شبکۀ حقانی از یک جغرافیای محدود تا بدخشان و هرات توسعه یافته است".

دستگیری 10 تن از عاملان اعضای گروه داعش و شبکه حقانی در پیوند به یورش بر امرالله صالح - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.10.2020
دستگیری 10 تن از اعضای گروه داعش و شبکه حقانی در پیوند به یورش بر امرالله صالح

وی تاکید کرد که میان حکومت و مردم فاصله بیشتر شده‌‎است. به عقیده وی، دیدار سه سال پیش سیاست‌گران با طالبان در مسکو یک اشتباه بود: «به سطح بسیار بلند سیاسیون طالبان و پاکستان مردم افغانستان را در یک وضعیتی قرار دادند که در مجموع چه در بدنه حکومت و چه در بیرون از حکومت که طالب آمدنی است.»

جنرال عوض، کارشناس مسایل نظامی و قوماندان اسبق لوای ریاست جمهوری افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان با اشاره به اینکه استخبارات پاکستان طالبان را به سه گروپ: سیاسی در قطر، نظامی در میدان‌های جنگ در افغانستان و بخش استخباراتی که کاملاً تحت کنترول پاکستان قرار دارد، تقسیم کرده است، گفت:

"در مورد شبکه حقانی باید گفت که یک شبکه کاملاً تند اسلامی است که مسؤل تمام حملات تروریستی و سایر حملات به شهرها، بخصوص در این اواخر در حال نفوذ در مناطق شمال و شمال شرق افغانستان می‌باشد. باید افزود که همه نیروهای مسلح حقانی و طالبان توسط استخبارات پاکستان رهبری می‌گردد. اگر بهتر بگویم، نیروهای طالبان- نیروهای معمولی در میدان جنگ است، اما نیروهای حقانی–قوای کوماندوی طالبان بشمار می‌روند که زیاد بی رحم هستند. باید گفت که نفوذ حقانی در شمال تهدید بزرگ برای منطقه است".

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت که اگر کشورهای حامی دولت افغانستان، از دولت فعلی حمایت نکنند، دولت فعلی در جریان شش ماه سقوط خواهد کرد و این یک فاجعه بزرگ نه‌تنها به افغانستان، بلکه به تمام منطقه خواهد بود.

غلام فاروق خپلواک، معاون والی ولایت بلخ در رابطه به فعالیت تروریستان در شمال افغانستان گفت:

"حالا وضع منطقه شمال افغانستان نسبتاً خوب است، آنطور که مخالفین مسلح تبلیغ می‌کنند نیست، بلی چندی قبل حتی ولسوالی بلخ تحت تهدید قرار داشت که بعد از یک عملیات نظامی وضع در منطقه بهتر گردید".

وی افزود که طالبان در سمت شمال و شمال شرق افغانستان فعالیت دارند تا وضع امنیتی منطقه را برهم بزنند، اما نیروهای مسلح افغان با مقاومت در مقال شان، آنها را سرکوب می‌کنند.

معاون والی ولایت بلخ خاطر نشان ساخت که گروه‌های حقانی و طالبان از یک منبع تامین می‌گردند، به گفته وی "آنها سعی می‌ورزند بی‌نظمی را ایجاد نمایند، اما توانایی کنترول منطقه را ندارند. اما اگر نیروهای خارجی از افغانستان خارج گردند، وضع مناطق شمال و شمال شرق افغانستان وخیم‌تر می‌گردد".

این همه در حالی است که مذاکرات صلح میان هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به بن‌بست کشیده شده‌اند و ادارۀ جو بایدن نیز گفته‌است که توافق صلح امریکا با طالبان را بررسی می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала