اشتراک هزاران نفر در اعتراضات خیابانی در میانمار

© REUTERS / Shwe Paw Mya Tinاشتراک هزاران نفر در اعتراضات خیابانی در میانمار
اشتراک هزاران نفر در اعتراضات خیابانی در میانمار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.02.2021
عضو شوید
هزاران نفر در اعتراضات علیه کودتای اخیر ارتش میانمار امروز (شنبه) در یانگون، بزرگترین شهر این کشور حضور یافتند.

 به گزارش اسپوتنیک، همزمان با ادامه سرکوب‌ها و بازداشت‌ها و قطع اینترنت، حرکت‌های اعتراضی علیه کودتای نظامی در میانمار گسترش می‌یابد. در پنجمین روز پس از کودتای نظامی در میانمار هزاران نفر در پایتخت تجاری این کشور، یانگون (رانگون) در یک راهپیمایی اعتراضی شرکت کردند.

معترضان فریاد می‌زدند "دیکتاتوری نظامی، شکست می‌خورد، شکست می‌خورد؛ دموکراسی، پیروز می‌شود، پیروز می‌شود".

معترضان همچنین خواستار آزادی آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواه میانمار و سایر سیاستمدارانی شدند که از زمان کودتای دوشنبه گذشته در میانمار در بازداشت به سر می‌برند. در همین حال، شان ترنل، مشاور اقتصادی استرالیایی آنگ سان سوچی امروز (شنبه) در پیامی به رویترز از بازداشت خود خبر داد.

این بزرگترین اعتراضات خیابانی از زمان کودتای نظامی در میانمار به شمار می‌رود.

کودتای روز دوشنبه در میانمار از سوی ارتش این کشور به برکناری و زندانی شدن آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی این کشور و جمعی از قانونگذاران میانماری منجر شده است.

یک روز پس از کودتای ارتش علیه دولت میانمار و بازداشت سیاستمداران ارشد از جمله آنگ سان سوچی، صدها تن از قانونگذاران پارلمان این کشور در خانه‌های دولتی خود در نایپیداو، پایتخت میانمار توسط ارتش محبوس شده‌اند.

ارتش میانمار علت کودتا را تقلب در انتخابات و دستکاری آراء عنوان می‌کند اما تا کنون برای اثبات این ادعا شواهد و اسناد معتبری ارائه نکرده است.

آنگ سان سوچی پیش از این که ریاست دولت غیرنظامی را بر عهده بگیرد به عنوان وزیر خارجه، وزیر نیرو و وزیر آموزش و پرورش در کابینه رئیس جمهوری، تین چیاو فعالیت کرده بود. او تا سال 2010 در مجموع 15 سال در حبس خانگی بوده است.

گرچه کودتا و حکومت نظامیان در میانمار سابقه‌ای طولانی دارد، کنار گذاشتن دولت غیرنظامی به رهبری سوچی و بازداشت گسترده سیاستمداران با واکنش‌های انتقادی بین‌المللی روبرو شده است.

جو بایدن رئیس جمهوری جدید ایالات متحده با انتقاد شدید از بازداشت سیاستمداران خواستار آزادی فوری آنها و بازگرداندن قدرت به غیرنظامیان شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала