صالح: توافقنامه آمریکا با طالبان یک اشتباهی بزرگ بود

© Photo / شورای عالی مصالحه‌ٔ ملیامرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری
امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2021
عضو شوید
معاون اول ریاست جمهوری معتقد است که امضای توافقنامه میان بزرگترین نیروی جهان (ایالات متحده آمریکا) و گروه هراس افکن طالبان یک اشتباه بزرگ و غیر قابل باور بود.

به گزارش اسپوتنیک، امر الله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان در مصاحبه با شبکه PBS امریکایی گفته است که: "مردم افغانستان که من نیز یکی از آنها استم از جنگ خسته شده اند اما حاضر به فروش وجدان و ضمیر خود نیستند."

وی گفته است که وقتی آمریکا ما را دور زد و مستقیماً با طالبان نشست برای ما متعجب کننده و برای طالبان یک رویا بود، این واقعاً یک اشتباه بود.

 وی در این مصاحبه گفته است که وقتی مقامات بلندپایه دولت ترامپ با طالبان نشستند برای من قابل باور نبود که چگونه یک دولت که بزرگترین نیروی جهان را در اختیار دارد با چند تن طالب به این آسانی مینشیند.

آمریکا: دولت بایدن توافق امضا شده با طالبان را بازنگری خواهد کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.01.2021
آمریکا: دولت بایدن توافق صلح با طالبان را بازنگری می‌کند

معاون اول ریاست جمهوری در ادامه افزود، وزیر خارجه آمریکا گفته بود که بعد از توافق نامه این کشور با طالبان هیچ سرباز آمریکایی در افغانستان کشته نشده است. این کار خوب شد اما وی فراموش کرد که چقدر سربازان افغان در این مدت جان شان را از دست دادند.

وی می افزاید که گفته میشود که این جنگ میان افغان ها است این درست نیست ما با دشمن مشترک همه ی ما میجنگیم.

وی از دیپلماسی ضعیف آمریکا  در قبال طالبان نیز انتقاد میکند و میگوید: "طالبان ارتباط شان را با القاعده قطع نکرده است به طور مثال ما در دوعملیات در ولایات غزنی و هلمند 3 تن از رهبران القاعده را که در بین اردوگاه فرماندهان طالبان می زیستند از بین بردیم و ما این را به سی آی ای (CIA) نیز گفتیم".

صالح گفته است که اداره جوبایدن باید خواسته های ناتو و سایر نهادهای جهانی را در سیاست گزاری خویش در قبال افغانستان در نظر بگیرد، در غیر آن جهان شاهد یک زلزله دیپلماتیک خواهد بود.

در اخیر وی گفته است که اگر چه آنان علاقه ی به جنگ ندارند مگر مجبور استند که بخاطر مهار اندیشه ترور بجنگند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала