عبدالله: طالبان میز مذاکره را ترک کرده‌اند

© @Dr.AbdullahAbdullah/FB عبدالله: اراده قاطع برای صلح افغانستان وجود دارد
 عبدالله: اراده قاطع برای صلح افغانستان وجود دارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.02.2021
عضو شوید
رئیس شورای عالی مصالحه ملی رویکرد کنونی طالبان در قبال مذاکرات صلح و ترک میز مذاکره را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این راه به صلح نمی‌انجامد.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که گروه طالبان مذاکرات صلح را در دوحه متوقف کرده و از مدتی به این طرف هیچ مذاکره‌ای صورت نگرفته است.

آقای عبدالله که امروز (سه‌شنبه، 21 دلو) در نشستی به مناسبت افتتاح کمیسیون رسانه‌ها و آگاهی عامه شورای عالی مصالحه‌ی ملی صحبت می‌کرد، گفت: «ما فعلا در موقعیتی قرار داریم که طرف مذاکره میز مذاکره را قطع نکرده، اما مذاکره‌ای هم صورت نمی‌گیرد و مذاکره‌ای در جریان نیست.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی، گفت که هیأت مذاکره‌کننده روی آجندای مطرح‌شده صلاحیت کامل دارد؛ اما طالبان گفتگو را ترک کرده‌اند و یک تعداد از آن‌ها در دوحه مانده‌اند که کمکی به گفتگوهای صلح نمی‌توانند.

آقای عبدالله ابراز امیدواری کرد که گروه طالبان به این وضعیت پایان داده و به میز مذاکره حاضر شوند. او از قطر، آمریکا و دیگر کشورهای تأثیرگذار در روند صلح افغانستان نیز خواست که طالبان را به ادامه‌ی مذاکره و حاضر شدن به میز مذاکره تشویق کنند. به گفته‌ی او، هیچ فیصله‌ای در پشت پرده صورت گرفته نمی‌تواند و طالبان هر خواستی که دارند روی میز مذاکره مطرح کنند.

سه پیش شرط جدید طالبان برای پیشبرد مذاکرات   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.01.2021
سه پیش شرط جدید طالبان برای پیشبرد مذاکرات

رئیس شورای عالی مصالحه همچنین گفت: «اگر طالبان با شخص مشخصی مشکل دارند این پذیرفتنی نیست؛ چون مشکل اشخاص نیست، طرف طالبان مردم افغانستان است؛ اگر صلح افغانستان در گرو شخص باشد، شاید جرأت احترام به آرای مردم را داشته باشد.»

این در حالی است که پیش‌تر عباس استانکزی؛ از مذاکره‌کنندگان ارشد طالبان گفته بود که اگر اشرف‌غنی استعفا دهد، طالبان حاضر به همکاری با «دولت جدید» هستند.

این موضع با واکنش تند دولت افغانستان رو به رو شد و اشرف‌غنی تأکید کرد که دولت را تنها به یک دولت منتخب دیگر تحویل می دهد.

آقای عبدالله همچنین گفت که هیچ تجربه‌ای‌ وجود ندارد که با ایجاد دولت موقت، صلح تحقق پیدا کند. به گفته او، حکومت عبوری هدف نیست؛ بلکه هدف چیزی است که سرنوشت مردم به دست مردم باشد و رأی مردم هم سرنوشت‌ساز باشد.

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که از چند هفته به این طرف هیچ نشست رسمی میان هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در دوحه برگزار نشده است. از زمان آغاز دور دوم مذاکرات، تنها سه نشست رسمی میان دو طرف برگزار شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала