غنی: در روند صلح از یک افغانستان با ثبات باید تضمین داده شود

© Photo / Twitter account of ARGغنی
غنی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.02.2021
عضو شوید
رئیس جمهور غنی می‌گوید که در مذاکرات صلح باید از یک افغانستان باثبات با آینده روشن برای ما تضمین داده شود.

به گزارش اسپوتنیک، همزمان با ادامه بن بست در دور دوم مذاکرات صلح در قطر، رئیس ‌جمهور غنی از درک نادرست طرف مقابل در این روند سخن می زند و از پیامدهای از دست رفتن فرصت کنونی صلح هشدار می دهد.

رئیس جمهور کشور هشدار می‌دهد که اگر فرصت کنونی صلح درست درک نشود و افغانستان با آینده ناروشن روبه رو گردد، پیامد آن به منطقه و جهان وخیم خواهد بود.

سه پیش شرط جدید طالبان برای پیشبرد مذاکرات   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.01.2021
سه پیش شرط جدید طالبان برای پیشبرد مذاکرات

آقای غنی بی گرفتن نام پاکستان می‌گوید که جهان باید از کشورهای دخیل در روند صلح افغانستان بخواهد تا به حاکمیت ملی افغانستان حرمت بگذارند ، به هراس افگنان پناه ندهند وازمداخله در امور همسایه‌هایش خود داری نمایند.

آقای غنی بیان داشت:«خطر ، در درک نادرست از فرصت کنونی صلح نهفته است. صلح در افغانستان در دسترس است، اما در صورتی که طالبان و پشتیبانان آنان به یک راه حل سیاسی واقعی، آغوش باز کنند. باید درک شود که نیروهای امنیتی مان شکست ناپذیر هستند، مگر این که ما اراده و ظرفیت مان را برای خدمت به مردم از دست بدهیم. اگر خدا ناخواسته افغانستان در بد بینی فرو برود ،پیامد آن برای منطقه و جهان وخیم خواهد بود.»

آقای غنی به این باور است که در روند صلح از یک افغانستان با ثبات  با آینده روشن باید تضمین داده شود.

رئیس جمهور می افزاید:«اکنون زمانی است که اجماع منطقه یی و جهانی برای ضمانت به یک افغانستان با ثبات و مرفع مهم دانسته شود. ما باید از جهان بخواهیم که از کشور های دخیل بخواهد که نقش حاکمیت ملی و روابط جهانی را حرمت بگذارند، دادن پناه گاه و مداخله در امور داخلی همسایه گان را متوقف سازند.»

ازسوی دیگر جنرال کنت مک کنزی، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا خشونت‌های طالبان را بسیار بلند می‌داند و می‌گوید، هرگاه قرار باشد همه طرف‌ها به پیش بروند طالبان باید نیز برخی کارها را بربنیاد توافق نامه دوحه انجام دهند.

فرمانده فرماندهی  مرکزی آمریکا می گوید که خشونت‌های طالبان بسیار بلند هستند و به گفته او واشنگتن هرگونه عمل کرد طالبان را زیر نظارت دارد.

جنرال کنت مک کنزی گفت:«سطح خشونت ها بسیار بلند است، این چیزی است که ما متوجه آن هستیم و ما بر توجه به عمل کرد های طالبان ادامه می دهیم و من می دانم که اداره جدید ایالات متحده هم بر بنیاد توافق نامه دوحه عمل کرد های طالبان را زیر نظر دارد، هرگاه قرارباشد که همه طرف ها به پیش بروند، طالبان باید نیز برخی کارها را بربنیاد توافق نامه دوحه انجام دهند.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала