2020/سالی با کمترین تلفات برای آمریکا در افغانستان

CC BY 2.0 / Senior Airman Courtney Witt / US committee visits Ghazni2020/سال کمترین تلفات برای آمریکا در افغانستان
2020/سال کمترین تلفات برای آمریکا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.02.2021
عضو شوید
ارتش آمریکا برای اولین بار در 20 سال گذشته یک سال با کمترین تلفات در افغانستان را سپری کرده است.

درحالی که در سال 2019 زمزمه‌هایی از احتمال خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و انجام مذاکرات چند جانبه صلح با گروه طالبان شنیده میشود، مجموعا 22 سرباز آمریکایی از قطعات مختلف ارتش این کشور در خاک افغانستان کشته شدند. سال 2020 نیز تنها پس از گذشت دو هفته از نخستین ماه شاهد کشته شدن دو سرباز آمریکایی در کندهار افغانستان بودیم.

اوایل جنوری سال گذشته 2020 یک دستگاه زرهی ارتش آمریکا در حین گشت‌زنی در جاده‌ای ولایت کندهار افغانستان با بمب کنار جاده‌ای نیروهای طالبان برخورد میکند که بر اثر این حادثه دو سرباز آمریکایی از لشکر 82 هوابرد این کشور به نام‌های Miguel Villalon و Ian McLaughlin کشته شده و چند نفر دیگر نیز زخمی شدند.

پس از آن از جنوری 2020 از زمان امضای توافقنامه صلح با طالبان در حدود یک سال گذشته هیچ نظامی آمریکایی در افغانستان کشته نشده است.

طالبان می‌گویند توقف حملات علیه نیروهای آمریکایی پس از توافق نامه دوحه، پایبندی امارت اسلامی به تعهدات خود به عنوان طرف مسئول نشان می دهد.

اما پس از آنکه نیروهای آمریکایی جنگجویان این گروه را در ننگرهار و هلمند هدف حمله هوایی قرار داده‌اند طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفتند که نیروهای آمریکایی با نقض توافقنامه صلح، جنگجویان این گروه را در چند منطقه هدف حمله هوایی قرار داده‌اند.

این گروه هشدار داده اگر بمباران‌ها متوقف نشود پاسخ جدی به آن خواهند داد. نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان نقض توافقنامه را رد کرده و از طالبان خواسته قتل‌های هدفمند را متوقف کنند.

آمار سربازان امریکایی کشته‌شده در افغانستان از ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.02.2021
آمار سربازان امریکایی کشته‌شده در افغانستان از ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰

در همین حال کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در تماسی تلفنی با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، از این احتمال سخن گفته است که آمریکا در توافق صلح با طالبان بازنگری کند.

بنا به گزارش، هدف آمریکا آن است که از پایبندی گروه طالبان "به تعهدات خود در قطع رابطه با گروه‌های تروریستی، کاهش خشونت در افغانستان و انجام مذاکرات بنیادی با دولت افغانستان" اطمینان یابد.

براساس توافقنامه دولت ترامپ با گروه طالبان قرار بود نیروهای خارجی تا اول ماه مه سال جاری میلادی خاک افغانستان را ترک کنند و در عوض طالبان متعهد به ضمانت‌های امنیتی از جمله قطع رابطه با گروه القاعده و عدم حمله به نیروهای آمریکا شد.

یک مقام نیروهای خارجی در افغانستان به رویترز گفته است که "شرایطی که برای این کار گذاشته شده بود، رعایت نشده است" و بنابراین تا آخر اپریل خروج کامل نیروهای خارجی قرار نیست اتفاق بیفتد.

طالبان، یک روز پیش از مراسم ادای سوگند جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، از او خواستند به توافقنامه‌ دوجانبه صلح احترام بگذارد و تمام نیروهای آمریکایی را تا ماه مه از افغانستان خارج کند. 

این توافقنامه، بعد از تقریبا دو سال مذاکره بین دیپلمات‌های آمریکایی و رهبران طالبان، در فبروری سال گذشته، در قطر امضاء شد.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید حفظ و اجرایی‌شدن توافق‌نامه صلح قطر، برای موفقیت مذاکرات بین‌الافغانی و پایان دو دهه جنگ مهم است. 

او گفت:‌ «حالا باید گام‌هایی برای پایان جنگ برداشته شود نه اینکه جنگ طولانی شود و این توافقنامه در همین راستا تدوین شد.» 

نعیم همچنین هشدار داد: «عدم اجرا کردن کامل توافق‌نامه صلح دوحه، می‌تواند روند جاری مذاکرات صلح را متاثر کند.» 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала