دموکرات‌ها: اگر ترامپ محکوم نشود، یورش به کنگره تکرار می‌شود

© AFP 2023 / Mandel Nganدموکرات‌ها: اگر ترامپ محکوم نشود، یورش به کنگره تکرار می‌شود
دموکرات‌ها: اگر ترامپ محکوم نشود، یورش به کنگره تکرار می‌شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.02.2021
عضو شوید
مدیریت‌کنندگان دموکرات دادگاه استیضاح رئیس‌جمهور پیشین امریکا هشدار دادند، که اگر او در این دادگاه محکوم نشود، می‌تواند دوباره یورش به ساختمان کنگره را تکرار کند.

شروع استیضاح ترامپ در سنای امریکا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.02.2021
شروع استیضاح ترامپ در سنای امریکا

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، در ادامه بررسی طرح استیضاح دوم دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین امریکا در مجلس سنا، دموکرات‌ها بر لزوم محکومیت وی تاکید کردند.

 مدیریت‌کنندگان دموکرات دادگاه استیضاح ترامپ در مجلس سنا هشدار دادند، که اگر سناتورها او را محکوم نکنند و دوباره بتواند به عرصه سیاست پا بگذارد، ماجرای حمله به ساختمان کنگره آمریکا تکرار خواهد شد.

سومین روز جلسه دادگاه استیضاح رئیس‌جمهور پیشین امریکا نیز به بررسی خطابه‌ها و اظهارات تند و تنش‌زای ترامپ درخصوص ادعای وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر و زیر سوال بردن پیروزی «جو بایدن» با هدف تحریک هواداران خود برای حمله به کنگره، گذشت.

جیمی راسکین یکی از اعضای ارشد گروه استیضاح ترامپ بامداد امروز (جمعه) در این باره گفت: «اگر او دوباره به دفتر [کار ریاست‌جمهوری] بازگردد، این اتفاق (حمله به کنگره) دوباره رخ می‌دهد، و ما نمی‌توانیم کسی دیگر را به جز خودمان سرزنش کنیم».

ششم جنوری (۱۷ جدی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند. حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. 

«تد لیو» دیگر نماینده دموکرات نیز با ابراز از اتفاقی که ممکن است در صورت شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ رخ دهد، توضیح داد: «من هراسی از حضور ترامپ در [انتخابات] چهار سال آینده ندارم. نگران این هستم که او بعد از حضور [در انتخابات]، دوباره شکست بخورد و آن را دوباره تکرار کند».

 دموکرات‌ها در سومین روز جلسه محکمه استیضاح ترامپ در مجلس سنا، نمونه‌های متعددی از اقدامات ترامپ پیش از ششم جنوری و حمله به کنگره را ارائه کردند تا نشان دهند وقتی که او در زمان شمارش آراء الکترال در کنگره از هواداران خود خواست به آنجا بروند و «با تمام قدرت مبارزه کنند»، واقعا چه قصد و منظوری داشته است.

راسکین در این باره توضیح داد: «او می‌دانست که در پی توئیت‌هایش، دروغ‌هایش و وعده برای لحظات افسارگسیختگی در واشنگتن جهت حفظ خود در قدرت، باعث می‌شود تندروترین و افراطی‌ترین حامیانش از صبح زود و آماده برای حمله و درگیری خشونت‌بار، حاضر شوند».

وی همچنین افزود: «متمم اول [قانون اساسی]، مصونیت فوق‌العاده‌ای برای یک رئیس‌جمهور که کلامی و عملی به قانون اساسی حمله کرد و نتیجه انتخابات را نپذیرفت، ارائه نمی‌کند».

بر اساس این گزارش، مدیریت‌کنندگان استیضاح ترامپ در جلسه شب گذشته، استدلال کردند که او از طریق بیان ادعاهای نادرست درباره تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری و تشویق هواداران خود برای خشونت، بذر آشوب و شورش در کنگره را کاشت و به همین دلیل باید مورد محاکمه و حسابرسی قرار بگیرد.

در جلسه بامداد پنجشنبه بود که فیلم‌های بهت‌آوری از روز حمله حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، ضرب و شتم مأموران پلیس و گریختن هراسان مسئولان آمریکایی از جمله معاون وی منتشر شد. (جزئیات بیشتر)

سناتور «چاک شومر» رهبر دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا نیز بامداد سه‌شنبه ابراز امیدواری کرده بود که ترامپ در جلسه دادگاه استیضاح، محکوم شود. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала