خانم فقیر گرده‌اش را فروخت و همسرش را از بند طالبان آزاد کرد

© Sputnik / Zuhal Sarhadزن
زن  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.02.2021
عضو شوید
خوری گل 28 برای نجات شوهرش که به‌علت بدهکاری در قید طالبان بود، ناگزیر شد گرده‌اش را در بدل 290 هزار افغانی بفروشد؛ اما طالبان در این باره چیزی نگفته‌اند

به گزارش اسپوتنیک، طلوع نیوز خبر داده است که خوری گل چند ماه پیش به‌علت جنگ، همراه با همسر و یک کودکش از فاریاب به هرات آواره شد: «پس از این‌که عملیات شدم و کلیه خود را دادم، آزمایش دادم پنجاه روزه حامله بودم. من به دکتوران نگفتم که حامله استم و کلیه من را بیرون نکنید. مجبور بودم و کلیه من در شفاخانه لقمان حکیم بیرون کشیده شد.»

بازار گرم گرده فروشی به خاطر فقر در هرات  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.02.2021
بازار گرم گرده فروشی به خاطر فقر در هرات 

خوری گل می‌گوید که پس از کشیده‌شدن گرده‌اش، نمی‌تواند به راحتی راه برود: «به کسی که گرده خودرا دادم نمی شناختم اما از افغانستان بود. پیشتر خون داده بودم و داکتران به من زنگ زدند که بیا یک مسلمانی به گرده نیاز دارد من هم رفتم و کلیه خود را دادم.»

امرالدین، همسر خوری گل نیز گفت: «به‌خاطر قرضداری من را بردند به کوه، وقتی من را بردند به کوه، خانم من مجبور شد و رفت به لقمان حکیم خون داد و گرده خود را فروخت.»
وزارت صحت‌عامه می‌گوید که خرید و فروش اعضای بدن غیرقانونی است و شفاخانه‌ های که در پیوند غیرقانونی گرده دست داشته باشند، زیر پیگرد قانونی و حتی لغو جواز فعالیت روبه‌رو می‌شوند.

گفته شده است که صدها تن در هرات بدلیل فقر و تنگدستی گرده‌های شان را در بازار سیاه فروخته‌اند.

پیوند گرده در دو شفاخانه خصوصی – لقمان حکیم و آریا افغان - در شهر هرات انجام می‌شود.

مقام‌های محلی درهرات می‌گویند که پس از پخش گزارش طلوع‌نیوز درباره بازار سیاه خرید و فروش گرده در این ولایت، یک هیئت این مسئله را بررسی می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала