کابل و تاشکنت روی «برنامهٔ عمل» به توافق رسیدند

© Photo / FB / MoFAکابل و تاشکنت روی «برنامهٔ عمل» به توافق رسیدند
کابل و تاشکنت روی «برنامهٔ عمل» به توافق رسیدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.02.2021
عضو شوید
افغانستان و اوزبیکستان روی نهایی سازی یک برنامهٔ عمل برای تطبیق پروژه‌های مشترک به توافق رسیدند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت أمور خارجه افغانستان با نشر یک خبرنامه گفته است که این توافق در دیدار محمد حنیف اتمر وزیر خارجهٔ افغانستان با سردار عمرزاکوف، معاون نخست‌وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی اوزبیکستان که روز شنبه برگزار شد به دست آمده است.

در این نشست رییس دفتر اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان نیز حضور داشته و در آن «دوطرف تصمیم گرفتند تا یک برنامهٔ عمل جامع را برای اجرای توافقات و پروژه‌های مشترک میان دو کشور تا ده روز آینده نهایی نموده، به امضا برسانند. این برنامهٔ عمل، زمینه را برای تطبیق پروژه‌های مهم در عرصه‌های تجارت، ترانزیت، زراعت، انرژی، معادن، و همکاری‌های آموزشی و فرهنگی مساعد خواهد ساخت».

وزارت خارجه افغانستان افزوده است که این پروژه‌های مشترک شامل عملی‌سازی نقشهٔ‌راه خط‌‌آهن مزار-کابل-‌پیشاور، تسریع عملی‌سازی پروژهٔ لین انتقال برق ۵۰۰کیلوولت سرخان-پلخمری، ارتقای حجم تجارت دوجانبه، ایجاد زون آزاد تجارتی در ترمذ، رشد حمل‌ونقل جاده‌یی میان دو کشور، ارایهٔ خدمات طبی و آموزشی در سرحد ولایت سرخان‌دریا و ترمذ، افزایش صادرات زراعتی افغانستان، امکان‌سنجی سرمایه‌گذاری در معادن کشور، احیای آبدات فرهنگی و هنری و حفظ میراثهای فرهنگی مشترک میشود.

بر أساس این توافق یک گروه سیاستگذاری و یک گروه فنی متشکل از ۲۶ نهاد سکتوری دو کشور در زمینه اجرای این برنامه‌ها با هم همکاری خواهند کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала