ساخت میدان هوایی دو میلیارد دالری در لوگر؛ مشکلات، مزایا و انتقادات

© Sputnikساخت میدان هوایی دو میلیارد دالری لوگر؛ مشکلات، مزایا و انتقادات
ساخت میدان هوایی دو میلیارد دالری لوگر؛ مشکلات، مزایا و انتقادات - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.02.2021
عضو شوید
دولت افغانستان اعلام کرده که میدان هوایی بین المللی کابل را به ارزش دو میلیارد دالر در ولایت لوگر می‌سازد.

اداره هوانوردی ملکی افغانستان می‌گوید، که این میدان هوایی بین المللی در مدت سه سال به بهره برداری سپرده خواهد شد هر چند که ساخت و آماده سازی کامل این میدان هوایی پانزده سال زمان نیاز دارد.

نعیم صالحی، سخن‌گوی اداره هوانوردی ملکی افغانستان می‌گوید، که این میدان هوایی در منطقه دشت دولت ولسوالی محمد آغه، نزدیکی مس عینک، سرخ آباد زادگاه اشرف غنی رییس جمهور کشور و منطقه زرغون شار و به اندازه بیست جریب زمین ساخته خواهد شد.

آقای صالحی در ادامه افزود، که این اداره در همکاری با نهاد امنیتی و دفاعی در تلاش و آمادگی تامین امنیت این شاهراه هستند و در حال حاضر شماری از کارمندان این اداره نیز در این مسیر رفت و آمد دارند.

ولایت لوگر‌ بزرگ‌ترین فرودگاه را خواهد داشت  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.02.2021
نشر تصاویر فرودگاه دو میلیارد دالری لوگر جنجالی شد

چندی پیش والی لوگر از طالبان خواست، که در کنار دولت افغانستان در تامین امنیت این شاهراه بکوشند.

هر چند که گروه طالبان تاکنون درین باره چیزی نگفته اند، اما همه بخش های این میدان هوایی زیر حاکمیت گروه طالبان قرار دارد.

اما این تصمیم با موج از واکنش کاربران شبکه های اجتماعی نیز روبرو شده و شماری ازین کاربران می‌گویند، که هزینه پول هنگفت در منطقه ناامن کشور کاریست ناسنجیده و نادرست.

معروف ضیایی در برگه فیس‌بوک اش نوشته است، که اگر دو میلیارد دالر در آب های بدخشان و در منطقه کوکچه و پنج مصرف شود این بند های آب می‌تواند الی دوهزار میگاوات برق تولید کند و افغانستان تا جایی از نیازمندی برق بی نیاز خواهد شد.

کاربر دیگر با اعتراض نگاشته است، که ۴۵هزار دالر صرف میدان هوایی دایکندی نمی‌شود در حالی که میدان هوایی دایکندی با مشکلات زیاد روبروست و از سال ها می‌شود که توجه به آن صورت نگرفته است ولی در ولایت لوگر میدان هوایی دو میلیاردی ساخته می‌شود.

ساخت این میدان هوایی را شرکت ایتالیایی بنام (Technical.INC) به دوش گرفته که کار های نخستین آن به پایان رسیده و کار دیزاین و نقشه برداری آن جریان دارد.

لوگر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.02.2021
دو میلیارد دالر برای ساخت بزرگترین فرودگاه در زادگاه رئیس جمهور غنی

اداره هوانوردی ملکی می‌گوید، که هم اکنون افغانستان ۶۴ میدان هوایی بزرگ و کوچک دارد که ازین میان تنها چهار میدان هوایی آن بین المللی است و این اداره تصمیم دارد، که میدان هوایی های هرات، کندهار، مزارشریف و کابل را توسعه دهند، که میدان هوایی کابل در صدر برنامه های این اداره قرار دارد.

این اداره هم‌چنان می‌گوید، که میدان هوایی کنونی سالانه میزبان چهارونیم میلیون مسافر است، که با بهره گیری ازین میدان هوایی در لوگر این ظرفیت به بیست میلیون مسافر خواهد رسید و افغانستان نیز از دید راه های ترانزیتی به خاور میانه، آسیا و اروپا وصل خواهد شد و می‌تواند سالانه افغانستان از این رهگذر میلیون ها دالر سود کند.

کار ساخت این میدان هوایی در زمان داوود خان برنامه ریزی شده بود، ولی به دلیل تحول های سیاسی در کشور این کار صورت نگرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала