آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه هرات و خسارات ناشی از آن

© F. MASh آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه هرات و خسارات ناشی از آن
 آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه هرات و خسارات ناشی از آن   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.02.2021
عضو شوید
در نخستین گزارشات در گمرک هرات گفته شد که در نتیجه انفجار مخازن گاز در محوطه گمرک اسلام قلعه افغانستان، آتش سوزی گسترده آغاز شده است.

براساس اعلام مقامات افغانستان حدود ساعت 12:30 یک تانکر گاز در گمرک اسلام قلعه، افغانستان منفجر شد.

مهرالله بلوچ، کمیسار بندر اسلام قلعه گفت که در آتش‌سوزی در این بندر، بیش از 500 تانکر گاز و تیل آتش گرفت.

آتش‌سوزی  به اندازه گسترده بود که تا نزدیک شب نیروهای آتش فشانی قادر به مهار آن نشدند.

​در اولین ساعات، جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی هرات گفت که در این آتش‌سوزی 17 نفر دچار سوختگی شده‌اند و به درمانگاه‌ها انتقال داده‌ شده‌اند.

سید وحید قتالی، والی هرات گفت که امکانات مورد نیاز برای مهار این آتش‌سوزی در این ولایت وجود ندارد و به‌همین علت از حکومت ایران و نیروهای پشتیبانی قاطع کمک خواسته است.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات گفت که در این آتش‌سوزی خسارات هنگفت مالی به سرمایه‌گذاران وارد شده‌است که در آن نزدیک به پنجصد موتر سوخته است.

در همان زمان، منابع محلی از احتمال جان باختن بیش از 50 نفر در آتش‌سوزی گسترده گمرک «اسلام‌قلعه» در نزدیکی مرز مشترک افغانستان و ایران خبر داده بودند.

​در پیوند با این آتش سوزی وزارت امور خارجه افغانستان روز یکشنبه 26 دلو 1399 نوشت: وزیر امور خارجهٔ افغانستان، مراتب تأثر عمیق خویش را در پیوند به وقوع آتش‌سوزی بزرگ در منطقهٔ گمرک اسلام‌قلعهٔ ولایت هرات ابراز داشت. در این رویداد ناگوار، شماری از هموطنان ما زخمی شده و صدها واسطهٔ نقلیه سوخته است. 

در ادامه اعلامیه ای وزارت خارجه افغانستان آمده است، که محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجهٔ جمهوری اسلامی افغانستان، از اقدام و همکاری به‌موقع مقامات کشور دوست جمهوری اسلامی ایران در راستای مهار آتش‌سوزی، جلوگیری از خسارات بیشتر، و همچنان گشودن مرز و انتقال بیش از یکهزار واسطهٔ نقلیه به خاک ایران، صمیمانه سپاسگزاری و قدردانی کرد.

​یونس قاضی زاده، رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات گفته است، در این حادثه بیشتر از 50 میلیون دالر به تاجران خسارت وارد شده است.

وی ادامه داد: هرچند هنوز به طور کامل اطلاعاتی از این حادثه در دست نیست، اما بیشتر تانکرهای موجود در گمرک به طور کامل دچار حریق شده است.

بر اساس گفته‌های این اداره، حادثه گمرک هرات در اثر ته نشینی و آتش گرفتن یکی از تانکرهای گاز در این مکان آغاز شده است.

گفته می‌شود، بیش از 400 تانکر نفت و گاز در این گمرک بوده که تا کنون دست کم 300 تانکر به طور کامل حریق شده است.

​سید وحید قتالی، والی هرات برای کنترول و بررسی اوضاع به گمرک اسلام قلعه سفر کرده بود، خسارات ناشی از این آتش سوزی را زیاد دانسته و دستور بررسی و جلوگیری از حیف و میل شدن اموال تاجران ملی را صادر کرده است.

وزارت مالیه، اعلام کرده که دولت افغانستان، کمیته‌ای را برای بررسی همه‌جانبه‌ی آتش‌سوزی در گمرک اسلام‌قلعه ایجاد کرده است.

در اعلامیه‌ای که روز سه‌شنبه (28 دلو)، از سوی وزارت مالیه منتشر شده، آمده است که این کمیته، وظیفه دارد تا در باره‌ی چگونگی آتش‌سوزی، ارزیابی خسارات و رسیدگی به متضررین، بررسی اجراآت انجام شده و طرح مشخص برای جلوگیری از وقوع چنین رویدادهایی در آینده، به ریاست جمهوری گزارش دهد.

در اعلامیه آمده است که پس از انجام بررسی‌ها، تمام اقدام‌های لازم روی دست گرفته خواهد شد.

​وزارت مالیه همچنان گفته است که پس از وقوع آتش‌سوزی، تیم‌های نجات توانستند صدها موتر باربری پارک ‌شده در محل را به مکان دیگری منتقل کنند و ده‌ها موتر دیگر را که توسط افراد استفاده‌جو به مکان‌های دیگری منتقل شده بود، دوباره مکان امن منتقل کنند.

بر اساس اعلامیه، در حال حاضر، تیم‌های نجات و نیروهای امنیتی، ساحه را تحت کنترل گرفته‌اند تا از سرقت اموال باقی‌مانده جلوگیری شود.

آتش‌سوزی در گمرک اسلام‌قلعه، چاشت روز شنبه (25 دلو) رخ داد. پس از آن، والی هرات از مقام‌های ایرانی به خاطر مهار آتش‌سوزی درخواست کمک کرد.

والی خراسان رضوی به مرز افغانستان آمد و وحید قتالی، والی هرات نیز به دوغارون رفت. هر دو کشور از تمام امکانات خود برای مهار آتش استفاده کردند. 

​یونس قاضی‌زاده، رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات، گفته است که حدود 500 تانکر مواد سوختی در پارکینک بوده که آتش گرفته و بر اساس آمار ابتدایی، در این آتش‌سوزی دست‌کم 40 تا 50 میلیون دالر به تاجران خسارت وارد شده است. همچنان در نتیجه‌ی این آتش‌سوزی، 17 نفر زخمی شدند.

وزارت مالیهگفت که کمیته‌ای برای بررسی آتش‌سوزی در گمرک اسلام‌قلعه ایجاد شده است.

در اعلامیه‌ای که روز سه‌شنبه (28 دلو)، از سوی وزارت مالیه منتشر شده، آمده است که این کمیته، وظیفه دارد تا در باره‌ی چگونگی آتش‌سوزی، ارزیابی خسارات و رسیدگی به متضررین، بررسی اجراآت انجام شده و طرح مشخص برای جلوگیری از وقوع چنین رویدادهایی در آینده، به مقام عالی ریاست جمهوری گزارش دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала