رد دادخواهی پدر داغدار افغانستانی از سوی «دادگاه حقوق بشر اروپا»

© Sputnikرد دادخواهی پدر داغدار افغانستانی از سوی «دادگاه حقوق بشر اروپا»
رد دادخواهی پدر داغدار افغانستانی از سوی «دادگاه حقوق بشر اروپا» - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.02.2021
عضو شوید
دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت یک شهروند افغانستانی از آلمان را در پیوند با عدم محاکمه یک نظامی این کشور در خصوص یورش مرگبار سال 2009 در شهر کندز رد کرد.

ایا حمله بر شفاخانه بدون مرز در کندز جنایت جنگی بشمار می رود؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.10.2015
ایا حمله بر شفاخانه بدون مرز در کندز جنایت جنگی بشمار می رود؟
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، دادگاه حقوق بشر اروپا که در شهر استراتسبورگ فرانسه مستقر است، درخواست یک شهروند افغانستانی را که در حمله سال ۲۰۰۹ نیروهای ناتو دو پسرش کشته شدند، رد کرد.

 دادگاه حقوق بشر اروپا در پرونده شکایت از دولت آلمان بابت خودداری از محاکمه و پیگرد حقوقی یک سرتیپ آلمانی عضو نیروهای ناتو در ماجرای صدور فرمان حمله مرگبار سال ۲۰۰۹ در قندوز افغانستان رای داد.

این دادگاه اروپایی، درخواست شکایت «عبدالحنان» شهروند افغانستانی را درباره این حمله ناتو به شمال افغانستان رد کرد؛ حمله‌ای که در نتیجه آن دو پسر ۸ و ۱۲ ساله او جانشان را از دست دادند.

عبدالحنان پدر داغدار اهل کندز افغانستان

بر پایه گزارش‌ها، در حملات جت‌های نیروی هوایی آمریکا که به دستور سرتیپ «جورج کلاین» فرمانده پایگاه نظامی ارتش آلمان در کندز انجام شد، حدود ۱۰۰ نفر شامل غیرنظامیان و کودکان کشته شدند.

بنا بر ادعای مقام‌های غربی، این فرمانده آلمانی پس از دزدی دو لاری تانکر ناتو در ۱۵ کیلومتری شهر کندز افغانستان از ترس استفاده طالبان از آنها برای انجام حملات، دستور حمله هوایی به این دو تانکر را صادر کرد.

عبدالحنان که دو پسرش را در این حمله هوایی از دست داد، پرونده شکایت از مقام‌های آلمانی بابت عدم محاکمه سرتیپ جورج کلاین به دادگاه قانون اساسی اروپا برد.

به گفته این پدر داغ دیده افغانستانی، به رغم گذشت چند سال از این حمله مرگبار مقام‌های آلمانی هیچ تحقیقات موثری در این خصوص انجام نداده‌اند.

دادگاه قانون اساسی اروپا ضمن رد شکایت عبدالحنان موضع دادستان‌ها و دادگاه‌های آلمان از قبیل دادگاه فدرال قانون اساسی در رد این شکایت را تکرار و ادعا کرد که بررسی موشکافه این موضوع در دادگاه‌های آلمان صورت گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала