مهاجرین افغان در ترکیه؛ مشکلات، فرصت‌های تجارتی و اخراج اجباری

© Sputnik / Andrey Stenin /  مراجعه به بانک تصاویر مهاجرین افغان در ترکیه؛ مشکلات، فرصت‌های تجارتی و اخراج اجباری
مهاجرین افغان در ترکیه؛ مشکلات، فرصت‌های تجارتی و اخراج اجباری - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.02.2021
عضو شوید
به گفته مسوولین وزارت امور مهاجرین، در ترکیه حدود ۲۰۰ هزار مهاجر افغان زندگی می‌کنند، که هدف اکثریت آنها اقامت در ترکیه نه، بلکه رسیدن به کشورهای اروپایی از طریق ترکیه می‌باشد.

زیتون برنو، گوشه‌ی از شهر استانبول ترکیه است که در میان مهاجران افغان به نام کابل کوچک نیز مشهور است و شمار زیادی از افغان‌های مقیم در استانبول در این محله زندگی می‌کنند.

شماری زندگی آرام و آسوده دارند و شماری هم با دشواری ها شب ها را روز می‌کنند.

عبدالغفور سفر ۳۳ سال می‌شود به ترکیه مهاجرت کرده وی چهار فرزند دختر و پسر دارد اکنون دخترانش به دانشگاه و پسرانش به مکتب در ترکیه مصروف تحصیل اند، آقای سفر این دستگاه‌ی خیاطی را ۲۰ قبل راه‌اندازی کرد و اکنون با چندین تن دیگر که شهروندان ترک نیز شامل آن میشود اینجا مصروف کار اند.

"در ترکیه هیچ مشکل نداریم کار و بار زندگی برای ما خوبست اینجا ما شرکت داریم خیاطی داریم و همه مصروف استیم، و هیچ مشکل از سوی دولت ترکیه نداریم و ما را دولت ترکیه مثل شهروند ترک دوست دارد."

اما زندگی برای همه در ترکیه یکسان نیست، در میان مهاجران که غیر قانونی وارد خاک ترکیه میشوند به مشکلات زیادی زندگی می‌کنند.

ذبیع الله رسولی سه قبل از راه ایران وارد خاک ترکیه شد و اکنون در یکی از رستورانت های افغانی مصروف کار است اما مثل دیگر شهرواندان نمی‌تواند راحت گشت و گذار کند حتی تا جایکه به گونه قانونی خانه نیز به کرایه گرفته نمی تواند.

"برخورد ترک ها با مهاجرین خوب نیست ما زیاد مشکل داریم ما نمی توانیم خانه کرایه بگیرم و حتی راجستر نشدیم ما مشکلات زیاد داریم آزادانه گشت و گذار نمی توانیم حتی از یک منطقه به منطقه دیگر نمی توانیم برویم و اگر پولیس ما را دستگیر کند دوباره به افغانستان دیپورت می‌کند."

اما در این میان شماری از افغان ها پول های هنگفت را در ترکیه سرمایه گذاری کردند، رحمان رسول این رستورانت را در گوشه‌ی از زیتون برنو ایجاد کرده است و زمینه کار را برای دیگران نیز فراهم کرده است.

"از لحاظ امنیتی سهولت زیاد داریم، و نسبت به افغانستان زندگی اینجا بهتر است، تنها مشکل همین ویروس کرونا بود که آن هم بالای همه بود اما دیگر ما اینجا مشکل نداریم و زندگی بسیار به خوبی به پیش می‌رود."

از سوی هم رضا باهر، سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می‌گوید که در مجموع حدود ۲۰۰ هزار افغان در ترکیه زندگی می‌کنند که از آغاز سال ۲۰۲۱ تا اکنون ۱۲۵۰ نفر از ترکیه به افغانستان اخراج شده اند و در سال ۲۰۲۰ درحدود ۱۲۰۰۰ هزار تن به گونه اجباری به افغانستان اخراج شده اند.

به گفته وی، عدم دسترسی به امکانات اولیه مهاجرین افغان در ترکیه، از عمده‌ترین مشکلات این مهاجرین می‌باشد. سخنگوی وزارت امور مهاجرین افغانستان همچنان از آمادگی برای امضای تفاهمنامه با جانب ترکیه مبنی بر اعزام نیروی کار از افغانستان که در همکاری با وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان صورت خواهد گرفت، خبر داد.

"ما سند را امضا کردیم که بر بنیاد آن بعد از این اخراج مهاجرین به گونه اجباری صورت نخواهد گرفت و مهاجرین غیر قانونی به گونه دواطلبانه به کشور برمیگردند و همچنان وزارت امور مهاجرین برای مهاجرین برگشت داده شده مبلغ ۱۲۵۰۰ افغانی توزیع می‌کنند".

بر بنیاد آمار وزارت مهاجرین و عودت کنندگان در حال حاضر دو صد هزار مهاجر قانونی و غیر قانونی و یا فاقد اسناد در ترکیه وجود دارد که بسیار از این مهاجرین قصد اقامت در ترکیه را ندارد و آنها در تلاش این اند که به کشور های اروپایی خودشان را برسانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала