دولت انتقالی ائتلافی یک مدل کلاسیک برای پایان دادن به جنگ‌های داخلی؛ واکنش‌ها به سخنان کابلوف

© Sputnikدولت انتقالی ائتلافی یک مدل کلاسیک برای پایان دادن به جنگ‌های داخلی؛ واکنش‌ها به سخنان کابلوف
دولت انتقالی ائتلافی یک مدل کلاسیک برای پایان دادن به جنگ‌های داخلی؛ واکنش‌ها به سخنان کابلوف - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.02.2021
عضو شوید
شماری از چهره‌های سیاسی و شهروندان افغانستان به گفته‌های اخیر نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه واکنش نشان نشان داده اند.

اخیراً ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه، در گفتگو با آژانس خبری اسپوتنیک، در پاسخ به سوالی که به باور مسکو، بلاخره باید یک دولت انتقالی ائتلافی بیاید گفت: این یک مدل کلاسیک برای پایان دادن به جنگ های داخلی است. در مرحله اول، یک دولت ائتلافی مورد نیاز است، که توانایی و قدرت کنترل هر دو طرف را داشته و یکدیگر را مهار کند. پس از این یک دولت حاکم جدید تشکیل شود که بتواند بسیاری از مشکلات را حل کند.
گفته‌های این سیاستمدار روس، واکنش شماری را از سیاستمداران و شهروندان افغانستان را بر انگیخته است.
عبدالله عبدالله در واکنش به گفته‌های آقای کابلوف می‌گوید که روی کار آمدن اداره موقت راه حل چالش‌های کنونی افغانستان نیست.
آقای عبدالله گفت: «تنها ایجاد یک حکومت موقت راه حل بوده نمی‌تواند. راه حل باید جامع و از ابتدا تا اخیر مردم افغانستان با او موافق باشند. فرض کنیم که امروز ما یک حکومت ساختیم و نامش را گذاشتم حکومت موقت، بعد از دوره موقت چی، آیا ما یک موافقه در این رابطه داریم، آیا تضمینی برای تطبیق این موافقه وجود دارد».


شکریه بارکزی عضو پیشین مجلس، نیز در برنامه محور طلوع گفت: "بیشتر دیدگاه روسیه، از کانال قدرت دادن به طالبان سرچشمه می‌گیرد. هرچند روس‌ها علاقمند شیوه حکومتداری طالبان نیستند، اما منافع مشترکی که با طالبان می‌خواهند، حد اقل مانع از این شوند که کشورهای آسیای مرکزی بخصوص کشورهای هم سرحد با افغانستان هستند او را از خطر مبتلا شدن یا رفتن به سوی گروه‌های داعش یا رفتن به گروه های تروریستی دیگر محفوظ بدارد، بحث مواد مخدر نیز یکی از بحث‌های اساسی می‌باشد.


ازسوی هم، گل احمد کمین، نماینده مردم قندهار در مجلس نمایندگان در این مورد می‌گوید که هر کشوری که درمورد صلح واقعی افغانستان کار می‌کند، لبیک می‌گوییم، ما واقعاً کمک نیاز داریم، امید داریم که کمک‌ روسیه و دیگر کشورها در افغانستان صلح برقرار کند."
یارباز حمیدی نماینده ننگرهار در مجلس افغانستان نیز در این باره می‌گوید: «اگر مسکو، چین، هند و پاکستان می‌خواهند یک صلح و ثبات دایمی در افغانستان برقرار شود امید ما این است که فشار را بر روی طالبان افزایش دهند."


در همین حال شماری از شهروندان افغانستان نیز درباره سخنان کابلوف موضع گیری کرده اند.
نجیب‌الله فرهودی، کاربری در صفحه توییتر خود نوشته است: "متوجه باشید هوشیار شوید تعصب را کنار بگذارید زمان زمان متحد شدن است دنبال رهبران فروخته شده نروید اگرنی افغانستان را سوریه دوم خواهد ساختن دوباره میدان جنگ ابر قدرت ها مبدل خواهد شد، موقت خواهان مزدوران اند."


کاربر دیگری نیز در این خصوص گفته است: افغانها از خواب بیدار شوین گفتم که هیچ کشور در جهان اجازه ندارد که در مورد افغانستان گپ بزند."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала