سرانجام حضور ناتو در افغانستان/ برقراری امنیت یا گسترش نا امنی و تروریزم

© AFP 2023 / Jonathan Ernstسرانجام حضور ناتو در افغانستان/ برقراری امنیت یا گسترش نا امنی و تروریزم
سرانجام حضور ناتو در افغانستان/ برقراری امنیت یا گسترش نا امنی و تروریزم  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.02.2021
عضو شوید
مذاکراتی بی‌نتیجه با طالبان و خشونت‌های روزافزون در افغانستان موجب‌ تردید مقامات ناتو در مورد خارج‌ کردن نظامیان پیمان اتلانتیک شمالی از افغانستان شده‌ است.

 ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی اخیرا پیش از برگزاری نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل به رسانه‌ها گفت، از آنجا که وضعیت در افغانستان شکننده است و ناتو هراس دارد که در صورت خروج از افغانستان، این کشور دوباره به دام افراطیت بیفتد، نیروهای این پیمان پیش از زمان مناسب، افغانستان را ترک نخواهد کرد.

او تأکید کرده است که ناتو از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند و حضور خود را نیز براساس تعهد به صلح تنظیم کرده است.

  • در وضعیتی که گفت‌وگو‌های صلح در قطرعملا به بن‌بست خورده است و در یک ماه گذشته، هیچ گونه تماسی میان دو تیم مذاکره‌کننده صورت نگرفته است، آیا مطرح کردن ادامه ماموریت ناتو در افغانستان، نوعی حربه‌ای است که طالبان را مجبور کند تا دوباره به میز مذاکره برگردند وبا اخذ امتیاز کمتر روند صلح را به پیش ببرند؟
دبیرکل ناتو احتمال خروج نیروهای ناتو از افغانستان را ارزیابی کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.02.2021
دبیرکل ناتو احتمال خروج نیروهای ناتو از افغانستان را ارزیابی کرد

خانم ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح در صحبت با اسپوتنیک گفت، ادامه حضور نیروی‌های بین‌المللی در افغانستان به دلیل ادامه خشونت‌های جاری در کشور است که روزانه جان انسان‌های بیگناه را می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه برای تامین صلح در افغانستان داشتن اراده قوی و برداشتن گام‌های عملی نیاز است، گفت:

«توافق‌نامه دوحه، بیشتر از همه توسط خود طالبان نقض شده است. با وجود تعهد به قطع رابطه با گروه‌های تروریستی، پیشبرد مذاکرات صلح افغانستان و کاهش قابل ملاحظه خشونت، طالبان هنوز ارتباط شان با گروه‌های تروریستی را قطع نکرده اند. نزدیک به یک ماه است که با وجود حضور تیم مذاکره‌کننده ج.ا.ا در محل مذاکرات، طالبان در مذاکرات حضور نیافته اند و خشونت‌ها همچنان ادامه دارد».

بانو انوری در ادامه افزود، تروریزم یک تهدید مشترک برای جهانیان است که نیاز به مبارزه مشترک دارد، بنابراین خروج کامل نیروهای بین‌المللی بر اساس وضعیت و شرایط موجود در کشور صورت خواهد گرفت و یک خروج مشروط خواهد بود.

«برای خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان بیشتر از همه نیاز به ایجاد فضای مناسب است تا همه به این باور برسند که اراده طالبان برای ادامه جنگ نه، بلکه برای رسیدن به صلح از طریق راه حل سیاسی و مذاکرات است. معضله موجود هیچگونه راه حل نظامی ندارد، یگانه راه رسیدن به صلح راه حل سیاسی از طریق مذاکره و گفتگو است. از جانبی هم تامین صلح در کشور خواست مردم افغانستان است که همیشه روی آن تاکید جدی می‌کنند و طالبان هم باید به این خواست مردم تمکین کنند».
حمایت افغانستان از خروج مشروط ناتو از این کشور - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.02.2021
حمایت افغانستان از خروج مشروط ناتو از این کشور

سخنگوی وزارت دولت در امور صلح بدین باور است که مذاکرات منطقی‌ترین راه حل مشکل موجود است که نباید به عنوان آخرین گزینه روی آن فکر کرد، بلکه باید به عنوان یک راه حل صلح‌آمیز در صدر لست راه حل‌ها قرار داشته باشد.

  • طالبان که از نقض توافقنامه هشدار داده بودند، آیا اعلام عدم خروج نیروهای ناتو این گروه را ترغیب به حملات بیشتر نمی‌کند؟ اظهارات آقای استولتنبرگ چه عواقبی در پی خواهد داشت؟

عبدالشکور واقف حکیمی، نماینده مجلس، معاون و عضو رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان در یک صحبت ویژه به اسپوتنیک گفت:

«تازه های در مورد بودن یا نبودن نیروهای خارجی در افغانستان وجود دارد و ما همه منتظر نتایج و اقدامات از سوی طالبان هستیم. اکنون که مذاکرات میان دولت و طالبان متوقف شده و  پیشرفتی در آن دیده نمیشود، احتمال دارد حضور نیروهای ناتو در افغانستان باعث شود تا مذاکرات وارد یک مرحله جدید شود که در آن علاوه بر طالبان و دولت کشورهای همسایه و کشورهای که منافع مشترک استراتژیک با افغانستان دارند شامل ساخته شود».

این امر باعث می‌شود، طالبان حامیان بین‌المللی و منطقوی شان را از دست بدهند، دیدگاه‌ها نزدیک شود و بالاخره پشتوانه‌ای برای مذاکرات هم در سطح منطقه و هم در سطح بین‌المللی بوجود آید.

 گفتنی است که رییس جمهور غنی در سالروز خروج نیروهای شوروی از افغانستان گفت که خروج قشون سرخ از افغانستان مسوولانه نبود و هیچ تدبیری نیز برای آینده روی دست گرفته نشد.

آقای حکیم در مورد  این اظهارات رئیس جمهور غنی از خروج غیر مسٌولانه نیرو های خارجی از افغانستان تبصره نموده گفت:

«تعبیرهای مختلفی را می‌توان در مورد خروج مسوولانه ارائه داد. بدون شک حضور نیروهای خارجی در افغانستان یک سری اثرات و تبعاتی را دارد. خروج نیروها به یکبارگی و بدون اینکه نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان جایگزین آنها شود؛ احتمال دارد که چالش‌هایی را در قبال داشته باشد. بخش بزرگ از وظایف امنیتی و دفاعی را هم اکنون نیروهای مسلح افغان بر دوش دارند. با این هم حضور و یا عدم حضور نیروهای خارجی در افغانستان بی اثر نخواهد بود. اما آنچه که مهم است، این است که به باور من حکومت افغانستان و در رأس، رئیس جمهور غنی به آرایش و ترتیب اوراق داخلی نمی پردازد. آنچه که افغانستان را بر سر پا نگه می‌دارد ایجاد وحدت نظر و دیدگاه هاست  که زمینه های آن میان اقشار سیاسی و جامعه افغانستان به کثرت وجود دارد که حکومت طالبان و شیوه حکومت طالبانی را هرگز نمی‌پذیرند».
پسر من، اسامه: مادر رهبر «القاعده» برای اولین بار سخن گفته است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.02.2021
سازمان ملل: القاعده هنوز تحت حمایت طالبان است

آقای حکیمی در اخیر گفت، به جای اینکه ما برای دفاع از خود به نیروهای خارجی متوسل شویم باید به نیروهای دفاعی و ارتش داخلی خود بپردازیم تا نیروهای بزرگی را پیرامون شعار "جمهوریت" بتوانیم  به پا ایستاد کنیم.

در همین حال عتیق الله امرخیل، کارشناس نظامی افغانستان نیز در صحبت با اسپوتنیک، ضمن ابراز نگرانی از خروج غیر مسولانه نیروهای خارجی از افغانستان گفت، او اظهارات دبیر کل ناتو را معقول می‌داند. این کارشناس تصریح کرد:

«اکنون در افغانستان به جزء طالبان گروه‌های افراطی دیگری نیز وجود دارد که تحت نام گروه های اسلامی، هدف اساسی خود را جنگ با کفار می‌دانند. خروج شتاب زده نیروهای ناتو، نه تنها افغانستان، بلکه کشور های منطقه را نیز با خطر مواجه می‌سازد».

به گفته این کارشناس نظامی افغان، امریکا در جنگ افغانستان "دو اشتباه بزرگی را مرتکب شد"، نخست اینکه در جلسه بُن امریکا باید طالبان را نیز دعوت می‌کرد و یک حکومت فراگیر تشکیل می‌شد. در آنصورت ما امروز شاهد این همه خونریزی و کشتار نمی‌بودیم. اشتباه دوم این که در مذاکرات دوحه باید نماینده دولت افغانستان نیز حضور می‌داشت، اما امریکا با امضای توافق‌نامه با طالبان به این گروه مشروعیت داد و طالبان نیز امضای توافقنامه را شکست دولت و تسلیمی امریکا قلمداد کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала