اعتصاب صرافان در اعتراض به تصمیم بانک مرکزی

© Photo / S. SH اعتصاب صرافان در اعتراض به تصمیم بانک مرکزی
 اعتصاب صرافان در اعتراض به تصمیم بانک مرکزی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.02.2021
عضو شوید
اعتصاب سراسری صرافان افغانستان در اعتراض به تصمیم بانک مرکزی وارد چهارده مین روز خود شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، در اعتراض به تصمیم بانک مرکزی برای «شرکت ‌‌سازی» صرافی‌ها و مراکز تبادله پول وارد چهاردهمین روز خود شده است. پیشتر صرافان کشور در در هژدهم دلو در یک حرکت اعتراضی دست به اعتصاب کاری زدند. این تصمیم در تجمعی در برابر سرای شهزاده، مرکز تبادله‌ اسعار در کابل اعلام شد.

قاضی میرافغان صافی، رییس شورای سراسری صرافان افغانستان روز جمعه، یکم حوت به روزنامه ۸صبح گفت که از آن زمان تاکنون بانک مرکزی برای رسیده‌گی به خواست‌های صرافان اقدامی نکرده است.

به گفته او، تمام مراکز صرافی در سراسر کشور کماکان بسته است و مذاکرات با بانک مرکزی تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.

او گفت که روز شنبه‌، دوم حوت بار دیگر صرافان در برابر سرای شهزاده تجمع می‌کنند و در ولایت‌ها نیز از صرافان خواسته شده است که در برابر مارکیت‌های‌شان دادخواهی کنند.

بانک مرکزی اخیراً تصمیم «شرکت ‌سازی» فعالیت صرافان و عرضه ‌کننده ‌گان خدمات پولی را روی دست گرفته است. طبق این تصمیم صرافی‌های شخصی به شرکت‌های پولی تبدیل و سپس برای‌شان جواز داده می‌شود.

تلاش نافرجام برای سرقت از سرای شهزاده - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.03.2020
تلاش نافرجام برای سرقت از سرای شهزاده

بانک مرکزی می‌گوید که این تصمیم براساس تعهدات این بانک به شرکای بین‌المللی‌اش برای مبارزه با پول‌شویی و تمویل تروریسم روی دست گرفته شده است. بانک مرکزی گفته است که تغییر ساختار حقوقی صرافی‌ها و عرضه ‌کننده‌ گان خدمات پولی انفرادی به «شرکتی»، روند آسان است.

صفحه‌ فیس‌بوکی منتسب به سرای شهزاده کابل نامه اجمل احمدی، رییس بانک مرکزی را که روز پنج‌شنبه، سی‌ام دلو به شورای همبسته‌گی صرافان فرستاده شده، نشر کرده است.

احمدی در این نامه گفته است که شرایط جوازهای شرکتی برای اکثریت صرافان مانند جواز انفرادی است و صدور جواز شرکت صرافی برای خدمات پولی در اکثر ولایت‌ها با درنظرداشت جواز انفرادی صورت می‌گیرد .

صرافان می‌گویند که بسته بودن مراکز تبادله پول در کشور سبب بلندرفتن نرخ در بازارها و کاهش بهای افغانی در برابر ارز خارجی شده است.

مجلس نماینده‌گان از حکومت خواسته است که مشکلات صرافان کشور رسیده‌گی کند تا به اقتصاد کشور آسیب نرسد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала