فریادی که ماه‌هاست شنیده نمی‌شود؛ برای پسرم دعا کنید

© Flickr / Rayفریادی که ماه‌هاست شنیده نمی‌شود؛ برای پسرم دعا کنید
فریادی که ماه‌هاست شنیده نمی‌شود؛ برای پسرم دعا کنید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.02.2021
عضو شوید
کودک 9 ساله بلخی ماه‌ها میشود که در بند اختطافگران است، اما تاهنوز برای رهایی وی اقدامی صورت نگرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، در ماه عقرب سال جاری، عبدالرؤوف 9 ساله از مسیر مکتب در شهر مزار شریف ربوده شد و آدم‌ربایان بارها کلیپ‌های شکنجه وی را به خانواده‌اش فرستادند.
چندی پیش، اشرف‌غنی، رییس جمهوری هشدار داد که اگر کودک ربوده‌شده آزاد نشود، همه مقام‌های محلی بلخ را برکنار می‌‌کند؛ اما تاکنون نه کودک، رها شده و نه کسی برکنار گردیده‌است.
محمد نبی، پدر این کودک که متعلق به ترکمن‌های شهر مزار شریف است، چند روز قبل گفته بود که آدم‌ربایان در بدل رهایی این کودک از او یک و نیم میلیون دالر درخواست کردند.
چندی پیش، ویدئویی از این کودک ربوده شده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که او را برهنه در محلی تاریک نشان می‌داد، در حالی که دست و پایش با زنجیر و چشمانش نیز با پارچه‌ای بسته شده است. این کودک در این ویدئو از پدرش می‌خواهد او را هر چه زودتر نجات دهد زیرا از سردی هوا بیمار شده است.


روزها پیش، مردم بلخ برای رهایی عبدالروف کودک 9 ساله ترکمن و عدم توجه مسولین در شهر مزار شریف بااشتراک هزاران تن شعارشان «ماعدالت وآزادی عبدالروف جان» را میخواهیم، تظاهرات برپا کردند.


قوم ترکمن از چندی پیش به خاطر رهایی کودک شان از چنگ آدم ربایان در برابر مقام ولایت خیمه تحصن زدند و مسیر راه حیرتان را نیز مسدود کرده بودند.
چندی پیش، نظام الدین قیصاری اعلام کرد که اگر رئیس جمهور غنی، امرالله صالح معاون اول جمهور و شورای امنیت از وی بخواهند، ربایندگان عبدالرووف 9 ساله را به آنها نشان خواهد داد.
وی گفته است که ادارۀ محلی بلخ، نمی تواند از ترس علیه اختطافگران عملیاتی انجام دهد.
آقای قیصاری گفته بود که در در پشت جنایات و اختطاف های سمت شمال بخصوص نا امن سازی مزار شریف دست استاد عطا محمد نور، است." وی افزود: اختطافچی، دزد، ترور همه نفر‌های استاد عطا است، زمین، مال و خانه مردم را دزدی می‌کنند.


اما فرهاد عظیمی والی بلخ، در پاسخ به سخنان قیصاری گفته است که رهبری حکومت، این ادعاها را بررسی کند، و اگر ثابت شد که ادعاهای قیصاری انگیزه سیاسی و نمایشی دارد، پس باید برخورد قانونی با وی صورت گیرد.


شماری از چهره‌های مطرحی افغانستان، به ناتوانی ارگان‌های امنیتی برای رهایی این کودک واکنش نشان داده اند.
فرهاد دریا، آوازخوان شناخته شده افغانستان، از مارشال عبدالرشید دوستم خواسته است که برای نجات عبدالرئوف ۹ ساله که ماه‌ها است در چنگ آدم‌ربایان اسیر است، کاری کند.
آقای دریا، در برگه فیسبوک خود نوشته است: "اگر عبدالرؤوف - کودک به گروگان گرفته شده در مزار - در مغاره‌های توره بوره هم می‌بود، تا کنون پیدا و رها شده بود. مردم می‌گویند مذاکرات صلح، زندگی یک ملت را به گروگان گرفته است - تا بدانجا که گروگان‌های معصوم‌تر و "بی‌وسیله‌"، از یاد همه رفته اند."
وی به مارشال دوستم گفته است: " در کمال برادری از شما خواهش می‌کنم، اگر از دست دیگران کاری ساخته نشد، شما کاری کنید!‌ مردم می‌گویند، "مارشال دوستم یک شِنگِ کاکه‌گی دارد!" مردم راست می‌گویند. اکنون نوبت شماست که بازهم شنگ خود را نشان دهید و به هر شیوه‌ی که خود بهتر دانید، این کودک را به آغوش خانواده‌اش برگردانید.


ازسویی هم، فوزیه کوفی، چهره سیاسی افغانستان در واکنش به ناتوانی مقامات در رهایی این کودک گفته است: ختطاف/سو استفاده از اطفال از جرایم سازمان یافته است،اینکه مدتی است عبدالروف طفلک معصوم در گرو ربایندگان است و ارگان های امنیتی نتوانستند در رهایش موفق شوند جای تاسف است."


چندی پیش، مسعود سنجر، نیز در برگه توییتر خود نوشته بود: آیا واقعا گروه که عبدالروف را ربوده اند از حکومت قویتر است؟
اگر نیست پس چرا نمی توانند این کودک را از چنگ رباینده آزاد سازند؟


با این حال، خبرگزاری آوا گفته است که روزگذشته پولیس ولایت بلخ گفته است که جنرال عبدالصبور قانع، معین ارشد امنیتی وزارت داخله، به هدف بررسی اوضاع امنیتی و رسیدگی به قضیه‌ی اختطاف کودک 9ساله، به این ولایت سفر کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала