صرافان: دیکتاتوری مطلق در د افغانستان بانک حاکم است

© Photo / S. SHصرافان: دیکتاتوری مطلق در د افغانستان بانک حاکم است
صرافان: دیکتاتوری مطلق در د افغانستان بانک حاکم است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.02.2021
عضو شوید
صرافان معترض، گفته اند که تاکنون حکومت به‌ویژه بانک مرکزی کوچک‌ترین اقدامی برای حل این مشکل نکرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام وطندار، در سراسر افغانستان، شانزده روز میشود که صرافان دست به اعتراض زده اند، اما این معترضین می‌گویند که از سوی حکومت و بانک مرکزی اقدامی برای حل مشکلات نشده است.
دادگل حضرت‌زی، معاون شورای سرتاسری صرافان گفته است، اجمل احمدی سرپرست، بانک مرکزی که خلاف قانون در کرسی نشسته است، در پی‌ ایجاد مشکلات برای بازرگانان است.

 اعتصاب صرافان در اعتراض به تصمیم بانک مرکزی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.02.2021
اعتصاب صرافان در اعتراض به تصمیم بانک مرکزی

وی می‌گوید که صرافان معترض تقابل بیش‌تر نمی‌خواهند؛ بل بازشدن درب مذاکره که از سوی سرپرست بانک مرکزی بسته شده است را می‌خواهند.
آقای حضرت‌زی گفت: "مطابق قوانین کشور ما، یک وزیر و یک رئیس ادارۀ مستقل تا 40 روز می‌تواند سرپرست باشد، این آدم ناکام هنوز هم سرپرست است. قعط‌الرجال است در افغانستان؟ معاونین ندارد د افغانستان بانک، کارمندانش در حال فرار است. دیکتاتوری مطلق در د افغانستان بانک حاکم است."
درعین حال، خان‌محمد باز، رئیس دبیرخانۀ اتاق‌های تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان و رئیس پیشین سرای شهزاده، نیز گفته است که تطبیق قوانین اروپایی در افغانستان مساعد نیست.
وی می‌گوید که مسئولان بانک مرکزی زیر نام تطبیق قوانین در حق صرافان کشور ظلم می‌کنند.
رئیس پیشین سرای شهزاده گفت: "این موضوع باید برای مردم شریف افغانستان واضح باشد که ما از تادیۀ مالیه فرار نمی‌کنیم. حقوق اساسی ما است، بانک در حق ما ظلم و ناروامی‌کند و قوانینی را می‌خواهد تطبیق کند که آن در اروپا و آمریکا است و با کاپی‌کردن می‌خواهد این‌جا هم عملی کند. در افغانستان زمینۀ تطبیق این‌گونه قوانین مساعد نیست."
صرافان می‌گویند که بسته بودن مراکز تبادله پول در کشور سبب بلندرفتن نرخ در بازارها و کاهش بهای افغانی در برابر ارز خارجی شده است.
درهمین حال مجلس نماینده‌گان از حکومت خواسته است که مشکلات صرافان کشور رسیده‌گی کند تا به اقتصاد کشور آسیب نرسد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала