قانونی: جمعیت دربارۀ چگونگی روند صلح بی‌تفاوت نخواهد بود

© Sputnik / T.AZIMقانونی: دربارۀ چگونگی روند صلح بی‌تفاوت نخواهد بود.
قانونی: دربارۀ چگونگی روند صلح بی‌تفاوت نخواهد بود. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.02.2021
عضو شوید
معاون پیشین رییس‌جمهور می‌گوید که جمعیت اسلامی افغانستان دربارۀ روند صلح بی‌تفاوت نخواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، محمد یونس قانونی که امروز یک‌شنبه (21، فبروی)، در مراسم گرامی‌داشت از چهل و یکمین سال‌روز قیام سوم ماه حوت مردم کابل در برابر ارتش سرخ، سخن می‌زد، گفت که جمعیت اسلامی و مردم، بیشترین قربانی را در جنگ داده‌اند.

او افزود: "پروسه شکل می‌گیرد، مصالحه صورت می‌گیرد؛ اما چگونگی شکل گرفتن مصالحه و چگونگی موفقیت پروسه مصالحه مساله مهمی است که جمعیت اسلامی افغانستان مردم افغانستان و کابلیان سوگ‌مند و زخمی، نسبت به این مساله بی‌تفاوت نخواهند ماند".

قانونی: در صورت ادامۀ جنگ، بسیج می‌شویم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.02.2021
قانونی: در صورت ادامۀ جنگ، بسیج می‌شویم

آقای قانونی در بخش دیگر از سخنانش، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی را به نفاق‌افکنی متهم کرد و گفت که افغانستان در شرایط کنونی به همبستگی نیاز دارد: "انجینیر صاحب (حکمتیار) تاریخ تغییر کرده! شما در گذشته باقی مانده‌اید. شما از آن‌چه در گذشته انجام شده، نوعی عذاب وجدان را تحمل می‌کنید".

اشارۀ آقای قانونی به اظهارات چند روز پیش حکمتیار است که گفت در صورتی عملی‌نشده ماده‌های توافق‌نامه‌اش با حکومت، ارگ را محاصره خواهد کرد.

آقای قانونی در ادامه سخنانش گفت که کابلیان و قیام سوم حوت نقش مهمی در شکست قشون سرخ شوروی در افغانستان داشتند.

در سوم حوت سال 1358 مردم با اعتراضات گروهی نارضایتی شان در برابر حضور قشون سرخ شوروی در افغانستان اعلام کردند. باشنده‌گان کابل می‌گویند که این قیام سه روز دوام پیدا کرد؛ اما این قیام از سوی نیروهای شوروی در افغانستان سرکوب شد و شماری کشته و زخمی شدند که آمار دقیقی از قربانیان آن در دست نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала