یلدا رویان: رییس اداره‌ی ارگان‌های محلی در مقرری‌ها قومی عمل می‌کند

© Independent administration of local organs یلدا رویان: رییس اداره‌ی ارگان‌های محلی در مقرری‌ها قومی عمل می‌کند
 یلدا رویان: رییس اداره‌ی ارگان‌های محلی در مقرری‌ها قومی عمل می‌کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.02.2021
عضو شوید
 سرپرست انسجام و ارتباط با ولایات اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی همزمان با کناره گیری اش از این سمت، رییس این اداره را به تبعیض قومی متهم کرده و می‌گوید که او در پی یکسان‌سازی قومی است.

حمله بر کارمندان اداره امور ریاست‌جمهوری؛ یک تن کشته و دو تن زخمی شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.12.2020
حمله بر کارمندان اداره امور ریاست‌جمهوری؛ یک تن کشته و دو تن زخمی شدند
به گزارش اسپوتنیک، یلدا رویان در استعفانامه‌اش که امروز (یک‌شنبه، ۳ حوت) در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوکش همگانی کرده، گفته است: «یکسان‌سازی قومی بخشی از مأموریت شما (شمیم‌خان کتوازی) به شمار می رود. چنانچه از آغاز کار تان در این اداره، اکثریت مقرری‌ها از یک سمت و قوم خاص صورت گرفته است. از تبدیلی و برکناری هزاره‌ها گرفته الی پاکسازی اداره از [وجود] ازبیک‌ها بر همه کارمندان هویدا است».

او تأکید کرده است، که در آخرین موارد آقای کتوازی، شخصی به نام «اسدالله خروتی» را که هم ولایتی‌اش از ولایت پکتیکا است، به‌جای کارمندی به نام «صدیقی» مقرر کرده است. به گفته‌ی یلدا رویان، صدیقی از ولایت لوگر و کارمند او بوده است.

خانم رویان همچنان گفته است، که با این مقرری مخالفت کرده، اما مخالفتش، با تهدید نزدیکان رییس اداره‌ی ارگان‌های محلی مواجه شده است.

او افزوده است، که آقای کتوازی در میان اقوام پشتون نیز به افرادی که از ولایت‌های پکتیکا و پکتیا اند، برای تقرر در ارگان‌های محلی اولویت می‌دهد. سرپرست انسجام و ارتباط با ولایات اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی در خطاب با آقای کتوازی گفته است: «فکر می‌کنم به‌زودی نام اداره‌ی ارگان‌های محلی را به اداره‌ی پکتیکا تبدیل خواهید کرد».

سرپرست انسجام و ارتباط با ولایات اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی افزوده است که الیاس وحدت، مشاور اداره‌ی ارگان محلی با «تمسخر به رییس تدارکات تان می‌گوید که برای کوچ‌کشی اداره برو هزاره‌ها را از [سر] چوک بیاور تا بار را انتقال بدهند».

با این حال، او تأکید کرده است که تغییر و تبدیل در ادارات یک اصل «قابل احترام» است، اما استخدام‌هایی که براساس تبعیض قومی و جنسیتی صورت بگیرد، سوال‌برانگیز است.

همچنان در این استعفانامه که سه روز پیش (جمعه، ۱ حوت) امضا شده، آمده است که با دخالت نزدیکان شمیم‌خان کتوازی، معین‌های اداره‌ی ارگان‌های محلی نیز صلاحیت‌های‌شان را از دست داده‌اند: «اولین جلسه‌ی اداری را پس از هفت ماه برگزار کردید که آن هم چهل‌وپنج دقیقه دوام کرد. شما فقط گفتید و به دیگران حتا موقع [برای] سوال و یا ابراز نظر ندادید».

در استعفانامه همچنان آقای کتوازی متهم شده است، که محمدسرور جوادی، معین پالیسی و مسلکی اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی را ترور شخصیت کرده است. یلدا رویان تأکید کرده است: «اعضای تیم‌تان مکتوبی را که او اصلاح املایی کرده بود، به رسانه‌ها داده و موضوع احمدشاه بابا را به‌صورت غلط تفهیم کردند».

او تأکید کرده است که این گفته‌هایش را براساس اسناد مطرح کرده است.

با این حال، نرگس مومند حسن‌زی، این اتهامات سرپرست انسجام و ارتباط با ولایات اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی را «مغرضانه» خوانده و رد می‌کند. او در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت: «تمامی موضوعاتی را که گفته‌اند به شکل کلی رد می‌کنیم. تغییر و تبدیل یک اصل است… اگر چیزی را مغرضانه می‌نویسد، قابل قبول برای اداره‌ی ما نیست». 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала