روند تطبیق واکسین کرونا در افغانستان آغاز شد

© Sputnik / Georgiy Zimarev /  مراجعه به بانک تصاویر Вакцинация врачей от коронавируса в Краснодаре
 Вакцинация врачей от коронавируса в Краснодаре - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.02.2021
عضو شوید
در قدم اول چند نفر به نمایندگی از سکتورهای صحی و امنیتی و همچنان جامعه‌ رسانه ‌ای واکسین کرونا دریافت کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، در مراسمی که به همین مناسبت امروز (سه‌شنبه، 5 حوت) در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شده بود، افزون بر رییس‌ جمهور و معاونان او، شماری از اعضای کابینه، رییسان مجلس نمایندگان و مجلس سنا سفیر هند در کابل و تعداد دیگر حضور داشتند.

افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.02.2021
افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان

رییس‌جمهور غنی در این مراسم آغاز تطبیق واکسین کرونا را یک فرصت خواند و گفت که دولت در تلاش تدارک منابع به‌خاطر تهیه‌ی واکسین برای 40 درصد شهروندان کشور در مرحله‌ی دوم است.

آقای غنی همچنان گفت که خطر کرونا هنوز هم رفع نشده و گونه‌های جدید این ویروس درحال شیوع است. او گفت که همه باید اقدامات احتیاطی را در نظر داشته باشد.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه ضمن قدردانی از کمک‌های هند، همچنان گفت که تطبیق آگاهانه‌ی واکسین کرونا یکی از بزرگ‌ترین مسئولیت‌های این وزارت است. آقای مجروح از مردم خواست که وزارت صحت را در قسمت نظارت دقیق و شفاف تطبیق موثر واکسین کرونا همکاری کنند.

رودرندرا تاندون، سفیر هند در کابل نیز در این مراسم گفت که واکسین کرونای کمک‌شده از سوی کشورش به افغانستان نشان‌دهنده‌ تلاش هند برای مبارزه با کرونا و ایجاد همبستگی جهانی در این راستا است.

آقای تاندون همچنان گفت که هند بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی واکسین کرونا در جهان است و تا کنون 23 میلیون دوز واکسین را به کشورهای دوست و همکارش کمک کرده است.

سفیر هند در کابل افزود که کشورش آماده است با حکومت و نهادهای صحی افغانستان از نزدیک کار کند تا بتواند به‌عنوان مثال همبستگی جهانی با ویروس کرونا مبارزه کنند.

افغانستان 500 هزار دوز واکسین کرونا از سوی هند دریافت کرده است. قرار است با این واکسین 250 هزار نفر در افغانستان واکسین شوند.

براساس آمار وزارت صحت عامه کشور برای تهیه واکسین برای شهروندان کشور در مجموع 653 میلیون دالر نیاز است.

وحید مجروح قبلا گفته بود که از این میان 115 میلیون دالر برای تأمین هزینه‌ی 20 درصد واکسین تدارک دیده شده و 218 میلیون دالر دیگر برای 20 درصد دیگر نیز در نظر گرفته شده است اما برای 320 میلیون دالر باقی‌مانده دولت در تلاش تأمین بودجه است تا بتواند برای تمام مردم افغانستان واکسین تهیه کند. نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در پنجم حوت سال گذشته‌ی خورشیدی در افغانستان به ثبت رسید.

 براساس آخرین آمار رسمی وزارت صحت عامه، از آن زمان تا کنون بیش از 55 هزار و 600 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، نزدیک به 49 هزار نفر دوباره بهبود یافته و بیش از دوهزار و 400 نفر دیگر جان  داده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала