مسعود: توافق ارگ و طالب منجر به صلح نمی‌شود

© Photo / AWM / AWMمسعود: توافق ارگ و طالب منجر به صلح نمی‌شود
مسعود: توافق ارگ و طالب منجر به صلح نمی‌شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.02.2021
عضو شوید
رئیس عمومی بنیاد احمدشاه مسعود و رهبر حزب وفاق ملی افغانستان می‌گوید که توافق ارگ و طالب صلح آورده نمی‌تواند، باید میکانیزم جدیدی ساخته شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پژواک، احمد ولی مسعود و شماری از اعضای مجلسین شورای ملی و شخصیت‌های سیاسی در ۲۹ دلو سال روان، به دعوت وزارت خارجه پاکستان عازم اسلام آباد گردیدند.

آقای مسعود و همرانش، در این سفر با عمران خان نخست‌وزیر، وزیر خارجه، رئیس پارلمان و مجلس سنای پاکستان دیدار و گفتگو کرده اند.

احمد ولی مسعود، امروز پس از بازگشت از سفر پاکستان، در یک نشست خبری در کابل گفت که پاکستان یک ضلع اساسی صلح در افغانستان می‌‌باشد.

او افزود: «در این چندین دهه با پاکستان هم مشترکات منفعت داشتیم، هم تضاد منفعت و این تضاد منفعت بیشترین وقت ما را هدر داد، حالا وقت آن رسیده است که برای رسیدن به صلح، باید با پاکستان صحبت مستقیم داشته باشیم».

دیدار کابلوف با وزیر خارجه پاکستان/ پشتیبانی کامل روسیه از امنیت منطقه از آن میان روند افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.02.2021
دیدار کابلوف با وزیر خارجه پاکستان/ پشتیبانی روسیه از روند صلح افغانستان

رهبر حزب وفاق ملی گفت که در سفرش به پاکستان، با مقام های آن کشور روی مسایلی چون صلح، مهاجرین افغان، تسهیلات ویزه پاکستان برای افغان ها، تسهیلات تجاری و در صورت تحکیم امنیت، ساختن یک دهلیز اقتصادی بزرگ میان دو کشور صحبت کرده است.

همچنان وی افزود که در دیدارها با مقام های پاکستان، به خاطر اعتمادسازی میان دو کشور، روی ساختن  یک لوح به نام احمدشاه مسعود نیز صحبت شده است.

به گفتۀ وی، در دیدارهای این سفر، هر دو طرف جنگ را راه رسیدن به صلح ندانسته تاکید کرده اند که برای تامین صلح در افغانستانو باید اجماع ملی به وجود آید و میکانیزم جدیدی ساخته شود که قناعت مردم افغانستان را فراهم سازد.

او افزود: «اگر توافق ارگ و طالب صورت بگیرد، مطمیناً که دو تا گروپ افراطی، صلح را آورده نمی تواند و اوضاع را بیشتر بحرانی می سازند».

آقای مسعود خطاب به مردم افغانستان گفت: «بیایید درقالب نظام، چهره های جدیدی را که هم اعتماد مردمی دارند هم وجاهت ملی دارند، مربوط کدام حزب و گروه سیاسی هم نباشند، با طرح یک میکانیزم انتخاب کنیم».

قابل ذکر است که پیش از این، برخی سیاسیون دیگر افغانستان چون گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، محمد کریم خلیلی رئیس حزب وحدت افغانستان، میر رحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه نیز سفرهای در پیوند به صلح افغانستان داشتند.

این در حالی است که گفتگوهای صلح میان تیم های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان، در ماه سنبله آغاز شده است. در دور اول این گفتگوها روی کارشیوۀ گفتگوها توافق شده است.

در دور دوم این گفتگوها برای مدتی نشست های دو طرف متوقف شد؛ اما دیروز از سر گرفته شد و در حال حاضر دو طرف روی آجندای گفتگوها در حالی کار می کنند خشونت ها در کشور افزایش یافته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала