واکنش علمای دینی هرات به افزایش خشونت از سوی طالبان/ جنگ کنونی "مسلمان کشی" است

© @https://publish.twitter.comواکنش علمای دینی هرات به افزایش خشونت از سوی طالبان/ جنگ کنونی "مسلمان کشی است
واکنش علمای دینی هرات به افزایش خشونت از سوی طالبان/ جنگ کنونی مسلمان کشی است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.02.2021
عضو شوید
همزمان با ادامۀ خشونت‌ها در کشور، صدها تن از عالمان دین در حوزۀ غرب در یک گردهمایی در شهر هرات خواهان پایان خشونت‌ها و اعلام آتش بس از سوی حکومت و طالبان استند.

پس از آنکه مولوی مجیب‌الرحمان انصاری خطیب مسجد گازرگاه هرات، حمایت و خدمت در نظام کنونی را «گناه کبیره» عنوان کرد, علمای دینی حوزه غرب علمای حوزه غرب کشور در یک گردهم‌آیی از نیروهای امنیتی و نظام کنونی اعلام حمایت کردند.

شورای علما، سران قوم و جوانان حوزه غرب، در این گردهم‌آیی حمایت‌شان را از نظام کنونی کشور اعلام و نیروهای امنیتی را فرزندان «مسلمان و غازیان» این سرزمین عنوان کردند.

 عالمان دین در واکنش به سخنان مولوی مجیب الرحمان انصاری که گفته بود کار کردن در نظام کنونی کشور و پشتیبانی از آن گناه کبیره است، سخنان وی را نکوهش کردند و تاکید می ورزند که سخنان انصاری پیوندی به دین اسلام ندارد و نظر شخصی او است.

این عالمان دین می‌گویند که جنگ جاری در کشور «مسلمان کشی» است و جواز دینی ندارد.

  شورای علمای حوزه غرب کشور با صدور قطع‌نامه چهار ماده‌ای، جنگ کنونی را بر اساس احکام دین اسلام ناروا خواندند.

در قطع‌نامه توضیح داده شده است که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور فرزندان «مسلمان و غازیان» این سرزمین اند و کشتار آنان مغایر دستورات دین است.

مولوی خداداد صالح، رییس شورای علما و روحانیون حوزه غرب گفت:«همه افغان‌ها شامل دولت، مردم و طالبان تشنه صلح استند. طالبان نهایت کوشش دارند تا در افغانستان صلح بیاید. برخی از بزرگان به من ارتباط گرفتند و گفتند که از برای خدا شما علما بی کار نشینید و کوشش کنید که صلح بیاید. من این پیام را از برادران طالب دریافت کردم.»

این گردهمایی علمای دین از سوی کاربران شبکه های اجتماعی با واکنش های مخالف و موافق همراه بود. شماری از کاربران فیسبوک گفته اند: علمای کرام به سلامت باشند!! علمای کرام باید از حکومت درباره جبران خساره وارده بر تجار و موترداران که تمام هستی شان را در آتش سوزی اسلام قلعه از دست داده اند هم یک یادآوری میکردند. بدون شک این یادآوری و تاکید خیلی سودمند بود و از طرفی باور مردم به علما را بیشتر و مسئولیت جمهوریت را هم در این زمینه سنگینتر میساخت.

کاربری در توییتر گفته است: یعنی اینقدر عالمان میگوید مشروعیت شرعی این جنگ ندارد و جنگ طالبان جهاد نیست یعنی به این معنی جمهوری اسلامی افغانستان شرعی است و در مقابلش جهاد ممنوع است،  پس انصاری چرا گلو پاره میکند یا تنها ملا انصاری مسلمان است ؟

ین درحالی است که  چند روز قبل طی نشستی شماری از عالمان دین در ولایات مختلف نیز اظهارات جانبدارانه و غیر مسئولانه مولوی انصاری را پیرامون قضایای جاری در کشور و موقف بلند علما و نیروهای دفاعی ملی کشورو نظام افغانستان، "سخنان بیجا و فتوای جاهلانه" خواندند که به گفته عالمان دین، این اظهارات هیچ اصل و مجوز شرعی ندارد.
مولوی انصاری، روز جمعه، اول حوت، در جریان خطبه نماز جمعه، حضور کارمندان و مأمورین را در نظام افغانستان "گناه کبیره" خواند. افزون بر این پافراتر گذاشته، نامبرده عالمان دینی و نخبگان شرعی ما را که از حکومت و نظام اسلامی حمایت می‌کنند را بدتر از "یهود و نصارا" عنوان کرد!! انصاری در توضیح سخنانش اذهان نموده است که هدف او کسانی بوده که از نظام حمایت میکنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала