۳۵ درصد بارش کمتر؛ خطر قحطی در کمین افغانستان

© AP Photo / Hani Mohammed۳۵ درصد بارش کمتر؛ خطر قحطی در کمین افغانستان
۳۵ درصد بارش کمتر؛ خطر قحطی در کمین افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.02.2021
عضو شوید
کاهش ۳۵ درصد بارش برف و باران در کشور نگرانی‌ها از افزایش ناداری و خطر وقوع یک قحطی در سطح کشور را افزایش داده است.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامهٔ صبح کابل در گزارشی به این نگرانی پرداخته است. در این گزارش به نقل از ادارهٔ هواشناسی افغانستان آمده است که در سال روان، بارش برف و باران در مقایسه با سال گذشته -۱۳۹۸- در سراسر کشور ۳۵ درصد کاهش داشته است.

محمدنسیم مرادی، آمر تدارکات ریاست هواشناسی افغانستان، گفته. است که بر اساس پیش‌بینی‌های این اداره در سه ماه نخست سال پیش روی خورشیدی، یعنی‌ ماه‌های حمل، ثور و جوزا بارندگی‌های کم‌تری در کشور خواهد بود.
وزارت زراعت افغانستان تاکنون آمار مشخصی از تأثیر کاهش بارندگی بر محصولات زراعتی نداشته و می‌گوید با ارزیابی و جمع‌بندی آمار سالانه میزان خسارات سکتور زراعت از کاهش بارندگی مشخص خواهد شد.
اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشور می‌گوید که زراعت می‌تواند در سال آینده از کاهش بارندگی آسیب ببیند: «کاهش میزان بارش برف و باران در سال روان و در صورت تداوم برای سال ۱۴۰۰ تأثیر مستقیم روی سکتور زراعت، به‌خصوص گندم للمی و مالداری خواهد داشت».

آقای رستمی می‌گوید که در سال پیش رو، برداشت گندم للمی در ۴۸۲ ولسوالی در یازده ولایت کاهش خواهد یافت و همین‌گونه علف‌چرها و چمن‌زارها در ۳۰ ولایت کشور، با خشکی رو‌به‌رو خواهد شد.

رستمی می‌گوید؛ مال‌دارانی که در سال پیش رو به دلیل کمبود علف و خوراک برای حیوان‌های‌شان با مشکل روبه‌رو می‌شوند را زیر پوشش کمکی قرار خواهد داد. «ما روی تدابیری برای سال ۱۴۰۰ کار می‌کنیم که در جاهایی که مال‌داران ما با کمبود علوفه و خوراکه‌ی حیوانی رو‌به‌رو می‌شوند، علوفه و خوراکه‌ی حیوانی تا حد امکان برای‌شان توزیع شود.»
برای رسیدگی به کشاورزانی که به دلیل خشک‌سالی آسیب‌پذیر می‌شوند، وزارت زراعت اما هنوز برنامه‌ی مشخصی روی دست ندارد.

این در حالی‌ست که ناامنی و پاندمی نیز بر وضعیت اقتصادی مردم تأثیر داشته و حالا کاهش آب در کشوری که زراعت بخش بزرگی از درآمد مردم را تشکیل می‌دهد، معضل دیگری برای شهروندان است.

بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان –که در ۳۰ جدی سال روان نشر شد- ۱۸٫۴ میلیون شهروند افغانستان نیازمند کمک‌های جدی بشردوستانه در سال ۲۰۲۱ شناسایی شده است که از این میان ۹٫۷ میلیون آن کودک است.

بررسی‌های وزارت اقتصاد که یک ماه پیش با رسانه‌ها شریک شد نیز نشان می‌دهد که افغانستان ۱۶ میلیون شهروند دارای شرایط کار دارد که از این میان، تنها ۶ میلیون آن کار می‌کند و ده میلیون دیگر بیکار است.

کارشناسان باور دارند که دومین سال پیاپی خشکسالی می‌تواند کشور را با عواقب ناگوار و احتمال کمبود جدی‌تر مواد غذایی، افزایش فقر و حتا خطر قحطی روبرو کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала