نگرانی آسیای میانه از افزایش فعالیت داعش در افغانستان

© facebook Ministry of Defenseتسلیم شدن ۴۰ جنگجوی گروه طالبان و داعش به دولت افغانستان در کنر
تسلیم شدن ۴۰ جنگجوی گروه طالبان و داعش به دولت افغانستان در کنر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.02.2021
عضو شوید
تحکیم موقف شاخه داعش "ولایت خراسان" در افغانستان که تعداد جنگجویانش در حدود 4000 نفر محاسبه شده است، امنیت منطقه را تهدید می کند.

به گزارش اسپوتنیک، اناتولی سیدوروف، رییس ستاد واحد سازمان قرارداد امنیت دسته جمعی اظهار داشته است که شاخه سازمان تروریستی "داعش" موقف خود را در افغانستان تقویت می کند که به نوبه خود تهدید بزرگ به امنیت آسیای مرکزی می باشد.
این جنرال روسی گفته است: «تحکیم موقف شاخه داعش "ولایت خراسان" در افغانستان که تعداد شان در حدود 4000 نفر محاسبه شده است، امنیت منطقه را تهدید می کند».
به گفته وی، جزوتام های این باند در ولایات شرقی و شمالی افغانستان، برای تحت کنترول گرفتن مناطق سرحدی با تاجیکستان و پاکستان فعالیت دارند تا پایگاه های خود را در آنجا ایجاد نمایند و بتوانند در آینده کشورهای آسیای میانه را تهدید کنند.

نرندر سنگ خالصه، نماینده اهل هنود در مجلس نمایندگان افغانستان حین مصاحبه با اسپوتنیک در این مورد ابراز نظر نموده گفت:

«ممکن نظر جنرال روسی دقیق باشد. اما تا جائیکه من اطلاع دارم، داعش دشمن تمام ملت و تمدن بشریت است. من امیدوار هستم که جامعه بین المللی در مبارزه علیه نفوذ داعش در افغانستان فعالانه سهم بگیرد».

وی اظهار داشت: «به همگان معلوم است که داعش در جلال آباد نفوذ نموده بود و نیروهای دولتی ما توانستند آنها را شکست بدهند و عده زیاد از آنها نابود شدند. ما حکومت داریم و جامعه بین المللی با ما است. ما میتوانیم از ارزش های خود، از دولت و مردم خود دفاع نمایم».
اما به باور این عضو مجلس نمایندگان گفت که فعالیت داعش در افغانستان به حدی نیست که بتوانند کشورهای همسایه را تهدید کند.

وی گفت: «ما امیدوار هستیم که همسایه های ما به آنها اجازه اینرا ندهند که داخل کشور شان نفوذ نمایند. ما در افغانستان علیه داعش مبارزه می کنیم».
جنرال عتیق الله امرخیل در این ارتباط به اسپوتنیک افغانستان ابراز نظر نموده گفت که در افغانستان 21 گروپ افراطی وجود دارد که مشهورترین آنها طالبان و در قدم دوم داعش می باشد که همه آنها هم افغانستان و هم همسایه های افغانستان را تهدید میکنند.

به گفته این کارشناس نظامی، حتی اگر طالبان هم به جنگ خاتمه بدهند، جنگ در افغانستان خاتمه نمیابد وسایر گروپ ها جنگ را ادامه میدهند، لذا ناتو و امریکا نباید شتاب زده از افغانستان خارج شوند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت داعش در افغانستان میتواند تاجیکستان، اوزبیکستان و سایر کشورهای منطقه را تهدید کند، گفت:

«فرق داعش با طالبان این است که داعش نسبت به طالبان تند تر اند. طالبان فقط در قلمرو افغانستان امارت اسلامی میخواهند، اما داعش در منطقه دولت خراسان را می خواهد ایجاد کنند که به مراتب فراتر از افغانستان می باشد. گمان میرود که داعش ساخته امریکا باشد».

وی افزود: «چون داعش دشمن همه است و فقط مبارزه مشترک کشورهای منطقه علیه داعش میتواند از نفوذ این سازمان تروریستی جهانی جلوگیری نماید».
قابل ذکر است که کشورهای منطقه بارها از فعالیت جنگجویان داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند، در حالیکه مقامات حکومتی افغانستان ادعا دارند که فعالیت این گروه تروریستی در افغانستان به مراتب کاهش یافته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала