تحمیل هژمونی امریکا بر سوریه و عراق

© Photo / SANAتحمیل هژمونی امریکا بر سوریه و عراق
تحمیل هژمونی امریکا بر سوریه و عراق - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.02.2021
عضو شوید
سفیر پیشین ایران در بغداد می‌گوید که امریکا به دنبال تحمیل هژمونی خود بر سوریه و عراق است.

به گزارش اسپوتنیک، حسن کاظمی قمی، سفیر پیشین ایران در بغداد در گفتگو با تسنیم با اشاره به حمله جنگنده‌های امریکایی به منطقه بوکمال در مرز مشترک عراق و سوریه اظهار داشت که امریکا می‌کوشد هژمونی خود را بر دولت‌های بغداد - دمشق حاکم کند و این یکی از اهدافی است که واشنکتن از همان ابتداء دنبال آن بود.

وی می‌گوید: «پنتاگون، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه امریکا این بمباران را به نوعی با حمله اخیر علیه پایگاه امریکایی‌ها در اقلیم کردستان عراق مرتبط کرده‌اند. آنان حمله هوایی به منطقه مرزی بوکمال را در راستای تلافی حمله به پایگاهشان در اقلیم کردستان عراق می‌دانند. واشنگتن با انجام این حمله می‌خواهند بگوید ما مراقب هستیم، چه کسانی علیه منافع امریکا اقدام می‌کنند و ما هم پاسخ مناسب را به آنان می‌دهیم».

سوریه به سازمان ملل: حملات امریکا را متوقف کنید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.02.2021
سوریه به سازمان ملل: حملات امریکا را متوقف کنید

نقطه‌ای که جنگنده‌های امریکایی آن را هدف قرار داده‌اند، در مرز عراق و سوریه قرار دارد و خسارت‌هایی که به مجموعه عراق وارد شده‌ است،  این ادعا را رد می‌کند. در حقیقت، مواضعی که عراقی داشتند، عکس آنچیزی است که امریکایی‌ها مدعی آن هستند.

امریکا به خوبی می‌داند که منطقه مرزی بوکمال نقطه تعاملات، همکاری‌ها و رفت و آمد عراق با سوریه است. از همین نقطه مرزی یک نوع همکاری‌های اقتصادی انجام می‌شود. امریکایی‌ها همواره به دنبال آنند که اینگونه مناطق مرزی را در کنترول خود داشته باشند. هدف از این کنترول آن است که عراق، سوریه را تحت فشار قرار دهند و از این طریق بتوانند جلوی همکاری‌های بین دو کشور را بگیرند. امریکا می‌کوشد هژمونی خود را بر دولت‌های بغداد - دمشق حاکم کند و این یکی از اهدافی است که واشنکتن از همان ابتداء دنبال آن بود.

واشنگتن  تعدادی از داعشی‌هایی (گروه تروریستی ممنوع در سوریه) که دستگیر شده بودند و اختیار نیروهای کرد مخالف دولت دمشق « قسد» بودند، آنان را به پایگاه التنف منتقل کرد تا در عملیات‌های آینده از این داعشی‌ها استفاده کنند یا در آن بزنگاهی که کار داعش تمام بود، همین امریکایی‌ها بودند که رهبران، فرماندهان نظامی و اطلاعاتی داعش را از تنور جنگ بیرون کشیدند و آنان را به لیبی، افغانستان و یمن منتقل کردند.

اگر واشنگتن به مصوبه پارلمان عراق مبنی بر عقب‌نشینی نظامیان امریکایی از این کشور توجهی نکنند،  حتما با مقاومت مردمی روبرو خواهند شد، در این صورت مجبور است،  نیروهای خود را از عراق بیرون ببرد. همانطوری که در سال 2010 مجبور شد 160 هزار نظامی خود را از عراق خارج کنند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала