ترکمنستان آرامگاه سلطان حسین بایقرا را در هرات بازسازی می کند

© The official page of Ministry of Information and Cultureترکمنستان آرامگاه سلطان حسین بایقرا را در هرات بازسازی می کند
ترکمنستان آرامگاه سلطان حسین بایقرا را در هرات بازسازی می کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.02.2021
عضو شوید
سفیر ترکمنستان در دیدار با سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، پیرامون گسترش پیوندهای فرهنگی میان دو کشور گفت و گو کردند. 

پشتیبانی معاون نخست وزیر ترکمنستان از روند صلح افغانستان در دیدار با اشرف غنی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.01.2021
پشتیبانی معاون نخست وزیر ترکمنستان از روند صلح افغانستان در دیدار با اشرف غنی 
به گزارش اسپوتنیک، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نوشت: محمد طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، امروز در دیدار با خواجه عوضوف سفیر ترکمنستان در کابل، پیرامون توسعۀ پیوندهای فرهنگی میان دو کشور گفت و گو کرد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ در این دیدار درحالی که دیپلوم مهندس عبدالاحد عباسی سرپرست معینیت فرهنگ و هنر و اتشۀ فرهنگی سفارت ترکمنستان، نیز حضور داشتند، در رابطه به توسعۀ روابط فرهنگی میان دو کشور بحث صورت گرفت.
سفیر ترکمنستان از آمادگی کشورش در راستای توسعۀ همکاری‌های فرهنگی به ویژه بازسازی و ترمیم مقبرۀ سلطان حسین بایقرا، اطمینان داد و بر تدوین و امضای تفاهم‌نامۀ توسعۀ همکاری‌های فرهنگی میان وزارت اطلاعات و فرهنگ مسوولان فرهنگی آن کشور تأکید کرد.
وی خاطرنشان کرد، که برنامه‌های فرهنگی به ویژه هفتۀ فرهنگی در افغانستان و ترکمنستان برگزار خواهد شد و همچنان به مناسبت سی سالگی استقلال ترکمنستان برنامه‌یی در افغانستان نیز برگزار خواهند کرد.
سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، در صحبت‌هایش ترکمنستان را همسایۀ نیک و دوست خوب افغانستان خواند و گفت که افغانستان و ترکمنستان مشترکات زیاد و نزدیک فرهنگی دارند.
در پایان این خبرنامه آمده است، که محمد طاهر زهیر بر همکاری آن کشور در زمینۀ ترمیم و بازسازی مقبرۀ سلطان حسین با یقرا و کماالدین بهزاد، حفظ و نگهداری میراث‌های فرهنگی، ترمیم و بازسازی آبده‌های تاریخی، تبادل تجارب و مبادلات فرهنگی، برگزاری سمینارها و برنامه‌های مشترک فرهنگی میان دو کشور تأکید کرد.
سفیر ترکمنستان، از همکاری کشورش در موارد یاد شده اطمینان داد و خاطرنشان کرد، که نخست به ترمیم و بازسازی مقبرۀ سلطان حسین بایقرا در هرات، می‌پردازند.

یادآوری می کنیم، که سلطان حسین بایقرا (محرم ۸۴۲/می-جون ۱۴۳۸ در هرات - ۱۱ ذی‌الحجه ۹۱۱ ه‍.ق /۴ می ۱۵۰۶ م در روستای بابااِلهی در نزدیکی هرات) پسر امیر منصور پسر بایقرا پسر عمر شیخ پسر تیمور گورکانی معروف به «خاقان منصور» و معزالسلطنه و ابوالغازی آخرین سلطان بزرگ از امرای تیموری (فرمانروایی: ۷۵–۸۷۳ ه.ق. /۷۰–۱۴۶۹ م؛ و ۹۱۱–۸۷۵ ه.ق. /۱۵۰۶–۱۴۷۰ م) بود.

سال گذشته بخش‌هایی از آرامگاه سلطان حسین بایقرا، آخرین و معارف‌پرورترین امپراتور دوره‌ تیموریان در هرات از سوی افراد ناشناس حفاری و تخریب شده بود.

آرامگاه سلطان حسین بایقرا در مجموعه‌ تاریخی مصلا و بین مناره‌های پنج‌گانه هرات قرار دارد که این روزها به دلایل مختلف رو به تخریب گذاشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала