نخستین پرواز غیرنظامی بانوان در تاریخ افغانستان با خلبان ۲۲ ساله

© Photo / Facebook/KAM AIRنخستین پرواز غیرنظامی بانوان در تاریخ افغانستان با خلبان ۲۲ ساله
نخستین پرواز غیرنظامی بانوان در تاریخ افغانستان با خلبان ۲۲ ساله - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.02.2021
عضو شوید
یک پرواز ۹۰ دقیقه‌ای از کابل به هرات در افغانستان تاریخ‌ساز شد، چرا که همه خدمه پرواز از آن میان خلبان‌های هواپیما، زن بودند.

Air India air hostesses wearing their new uniform pose for photographers during the delivery of a Boeing 737-800 Commercial Jetliner for Air India in New Delhi. (File) - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.03.2017
پرواز هواپیمای هندی به رهبری زنان
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایندیپندینت فارسی، شرکت هوایی خصوصی کام‌ایر این رویداد که آن را نخستین پرواز زنانه در تاریخ افغانستان می‌خواند، جشن گرفته است.

هرچند این نخستین بار نیست که زنان افغانستانی هواپیماها را در آسمان‌ این کشور به پرواز درمی‌آورند، اما پیش از این، همه پروازها نظامی بودند.

محدثه میرزایی، خلبان نخست شرکت هوایی کام‌ایر است، که روز چهارشنبه گذشته همراه با کاپتان ویرونیکا بورسوا با بویینگ ۷۳۷، از کابل، پایتخت افغانستان به شهر هرات در غرب این کشور پرواز کرده است. در حالی ‌که چهار مهماندار زن به مسافران مسیر کابل-هرات خدمات‌رسانی می‌کردند، سکان هدایت این پرواز در دستان محدثه ۲۲ ساله بود.

به گزارش بیزنیز انسایدر، جوش کاهیل، مستندساز معروف صنعت هوایی که در این سفر با خلبانان زن همراه شده است، می‌گوید که این پرواز مثل بهترین پروازهای دیگر، آسان و آرام بوده است. او به این مجله گفته است، که خلبان‌های کاملا آموزش دیده، کادر پرواز این پرواز را تشکیل داده بودند: «خدمه پرواز درست مانند سایر خطوط هوایی در جهان خیلی حرفه‌ای بودند. من در دیگر پروازها نیز در کابین خلبان همراه شده‌ام و هیچ تفاوتی بین آن‌ها ندیدم».

این پرواز تاریخی به دور از چشم رسانه‌ها انجام شد و تنها گزارشگر آن جوش کاهیل بود. با وجود اینکه شرکت‌‌های هوانوردی در جهان تبلیغات را دوست دارند و می‌خواهند پیام‌هایشان همگانی شود، اوضاع امنیتی افغانستان به‌گونه‌ای است که مانع تبلیغات گسترده می‌شود.

درباره بانو میرزایی اطلاعات زیادی منتشر نشده است، اما او از جوانان دوران پس از سرنگونی رژیم طالبان است که در این کشور تحصیل کرده و با گذر از موانع زیاد وارد صنعت هوانوردی شده است.

این هواپیمای شرکت کام‌ایر نیز ۲۳ سال دارد و یک بویینگ نوع ۵۹۹-۷۳۷ است که از کابل به هرات پرواز کرده است. این هواپیما در آغاز در سال ۱۹۹۸ به خطوط هوایی کانتیننتال آمریکا تحویل داده شد، اما سپس و در ماه اپریل گذشته، در اختیار کام‌ایر قرار گرفت. هرچند این هواپیما، قدیمی‌ترین هواپیمای افغانستان نیست، اما مدت زیادی است که در آمریکا کنار گذاشته شده است. شرکت هوایی کام‌ایر هم اکنون اجازه پرواز در آسمان اروپا را ندارد اما با دریافت مجوز انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی برنامه دارد به زودی پرواز به فرانکفورت آلمان را برقرار کند.

جوش کاهیل که در سراسر جهان با خلبان‌ها همراه می‌شود و مستند می‌سازد، می‌گوید : «متاسفانه هنوز خلبان‌های زن در جهان به ویژه در جوامع مردسالار مانند خاورمیانه نادر هستند، اما خیلی امیدوارم که مستند من درباره کام‌ایر تغییری به وجود آورد و الهام‌بخش زنان بیشتری شود تا به صنعت هوانوردی وارد شوند».

یادآوری می کنیم، که افغانستان پیش از این هم خلبان زن داشته است و پرواز خلبان‌های زن در ارتش افغانستان سابقه‌ای طولانی دارد. خاتول محمدزی، که اکنون در ارتش افغانستان جنرال است، در دهه ۱۹۸۰ خورشیدی نخستین زن خلبان هلیکوپتر و چترباز در تاریخ افغانستان لقب گرفت.

در سال‌های اخیر و با تلاش آمریکا برای احیای بخش هوایی ارتش افغانستان، نیلوفر رحمانی در سال ۲۰۱۲ پس از پایان آموزش‌های خلبانی، نخستین خلبان زن یک هواپیمای نظامی در دوره جدید در افغانستان شد. او ساعت‌ها بر فراز مناطق آشوب‌زده افغانستان پرواز کرد و زخمی‌های جنگ را به کابل انتقال ‌داد.

سال گذشته نیز مرضیه سلحشور ۲۸ ساله و صفیه فیروزی۳۰ ساله توانستند بدون همراهی همکاران مرد خود، با هواپیمای نظامی سسنا ۲۰۸، از کابل به ولایتی در شمال افغانستان پرواز کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала