ثبت هزار نقطه دارای دوز نسبتاً بلند مواد رادیواکتیو طبیعی در کابل

© M.K. Bezhan ثبت هزار نقطه دارای دوز نسبتاً بلند مواد رادیواکتیو طبیعی در کابل
ثبت هزار نقطه دارای دوز نسبتاً بلند مواد رادیواکتیو طبیعی در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.02.2021
عضو شوید
 در سال مالی ۱۳۹۹ بیش از هزار نقطه دارای دوز نسبتاً بلند تشعشع مواد رادیواکتیو طبیعی در شماری از بخش‌های کابل تشخیص و ثبت شده است.

امضای تفاهم‌نامه همکاری صلح آمیز هسته ای میان افغانستان و ایران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.06.2019
امضای تفاهم‌نامه همکاری صلح آمیز هسته ای میان افغانستان و ایران
به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام وطندار، مسئولان اداره انرژی هسته ای افغانستان می گویند، که این مواد در کوهستان‌ها و معدن های سنگ‌های ساختمانی کابل مثل کوه‌های قصبه، کوه‌های افشار و برخی بخش‌های دیگر وجود دارد.

زاهدالله زاهد، سرپرست و معاون ادارۀ انرژی هسته‌ای افغانستان امروز (یک‌شنبه، ۱۰ حوت) در برنامۀ حسابدهی دولت به ملت می‌گوید، که برای حدود ۲۵۰ خانواده که در اطراف این بخش‌ها زنده‌گی و یا از این بخش‌ها رفت‌وآمد می‌کنند، آگاهی داده شده تا از آن‌جاها دور باشند.

ادارۀ انرژی هسته‌ای در بارۀ این که چه شمار از شهروندان کشور در مجموع در معرض خطر منابع هسته‌یی قرار دارند اطلاعی ندارد.

افغانستان در سال ۱۳۳۶ خورشیدی یعنی ۶۳ سال پیش عضویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به دست آورد و به عنوان بیست‌ودومین عضو این سازمان به گونۀ رسمی ثبت شد. کمیسیون عالی انرژی اتمی نیز در سال ۱۳۸۹ خورشیدی در کشور ایجاد شد، اما تاکنون آگاهی لازم در بارۀ این منابع در میان شهروندان وجود ندارد و این منابع به گونه‌یی که باید زیر کنترل قرار نگرفته است.

یادآوری می کنیم، که فعالیت کمیسیون عالی انرژی اتمی افغانستان صلح‌آمیز است و اکنون در بخش‌های درمان، کشاورزی، امنیت، معدن و آب فعال است و در نظارت بر منع استفاده از سلاح کشتار جمعی نیز سهم دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала