افزایش بی رحمانه کشتار غیر نظامیان در افغانستان؛ عامل اصلی کیست؟

© AFP 2023 / Shah Maraiافزایش بی رحمانه کشتار غیر نظامیان در افغانستان؛ عامل اصلی کیست؟
افزایش بی رحمانه کشتار غیر نظامیان در افغانستان؛ عامل اصلی کیست؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2021
عضو شوید
گروه طالبان در واکنش گزارش یوناما مبنی بر مسئولیت طالبان در قبال 45 درصد قربانیان غیرنظامی در افغانستان گفته است که در این گزارش به نیروهای خارجی که عامل تلفات زیادی بودند کاملاً برائت داده شده است.

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" روز سه شنبه (23، فبروی)، در گزارش سالانه اش  اعلام کرد که برای هفتمین سال متوالی از 3 هزار غیر نظامی که در درگیری‌ها افغانستان کشته شده اند، مسئول 45 درصد آن گروه طالبان می‌باشد.

در ادامه این گزارش آمده است که گروه ترویستی داعش شاخه خراسان مسئول 8 درصد، نیروهای مسلح دولت افغانستان مسئول 22 درصد کشتار غیر نظامیان می‌باشند.

در گزارش تاکید شده است که تلفات افراد ملکی که مربوط به نیروهای بین المللی در سال 2020 در افغانستان می‌شود به پایین ترین میزان رسیده و با کمی بیش از 1 درصد از مجموع کشته و زخمی شده گان نسبت به سال 2019 در حدود 85 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" می‌افزاید که تاثیرات جنگ افغانستان بر افراد ملکی و میزان آسیب ها درهیچ جای دنیا مشابهت ندارد. گزارش اخیر سازمان ملل متحد تاثیرات مخربی را در جریان 2020 مستند کرده است و خواستار اقدامات بیشتر گروهای درگیر برای حمایت از قربانیان و حفاظت از افراد ملکی شده است.

گروه طالبان در واکنش به این گزارش با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرده است که عاملان اصلی تلفات غیر نظامیان به شکل سلیقه‌ای پنهان شده و به نیروهای خارجی که عامل تلفات زیادی بودند نیز کاملاً برائت داده شده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی این گروه می‌افزاید که این گروه پیش از نشر گزارش با ارگان مربوطه تماس گرفته بود، اما نگرانی ها، معلومات دقیق و جزئیاتی که به آن ها سپرده شده بود، در نظر گرفته نشده است.

او تاکید دارد که این گروه کمیسیون مستقلی برای جلوگیری از تلفات ملکی دارد، که در صفوف جنگجویان آن مسئولیت جلوگیری از تلفات ملکی، و در صورت رخ دادن تلفات ملکی وظیفه بررسی رویدادها و مجازات نمودن عاملان آن را دارد.

در این خبرنامه گروه طالبان از دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" خواسته اند که این گروه تلفات ملکیِ پیش آمده از حملات بی باکانه، بمباردمان ها، چاپه ها، حملات پرتاب راکت ها و دیگر عملیات های وحشیانه را تقبیح نموده و از یوناما می‌خواهد که با افشا نمودن عاملان اصلی تلفات ملکی، آن را بررسی دقیق نماید و از این موضوع کاملا بشری استفاده سیاسی نکند.

مسعوده کروخی، نماینده هرات در مجلس نمایندگان در خصوص این گزارش به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت که ادامه جنگ به ضرر مردم ملکی افغانستان است نه کسانی‌که در مکان‌های امن زندگی می‌کنند.

 "افراد ملکی 42 سال است که قربانی این جنگ هستند، خارجی‌ها به قصه مردم نیستند، پس از توافق تا حال می‌گویند که هیچ امریکایی هم کشته نشده است".

خانم کروخی در رابطه با کشتار غیر نظامیان دولت افغانستان را به بی‌تفاوتی متهم نموده، اظهار داشت: "حکومت به قصه مردم افغانستان نیست، مردم افغانستان هر لحظه و هر ساعت قربانی می‌دهند به بهانه‌های مختلف".

او همچنان تاکید دارد که وظیفه دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" تنها گزارش‌دهی نیست، بلکه باید بالای گروه‌های درگیری فشار وارد کند تا از کشتار افراد ملکی جلوگیری شود.

او گفت:

سکوت امریکا و تلاش روسیه؛ روسیه چه نقشی در روند صلح افغانستان خواهد داشت؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.02.2021
سکوت امریکا و تلاش روسیه؛ مسکو چه نقشی در روند صلح افغانستان دارد؟
"جهان (کشورهای خارجی در افغانستان) به فکر منافع خود اند امروز، زمانیکه خود ما به فکر تامین امنیت مردم خود نباشیم، از کجا باید انتظار داشت که خارجی‌ها به فکر ما باشند".

خانم کروخی به عنوان یک شهروند بر خلاف گزارش "یوناما"، مقصر اساسی قربانیان ملکی در افغانستان را دولت این کشور می‌داند و تاکید دارد که دولت باید امنیت را برای مردم تامین کند.

جنرال عتیق الله امرخیل، آگاه امور نظامی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت که پس توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان در دوحه در افغانستان کشتار دسته‌جمعی هدف‌مند و خشونت افزایش پیدا کرد.

او گفت:

"مذاکرات برای کاهش خشونت بوده و اینجا زیادتر شد، طوری که دولت افغانستان بار‌ها گفته که در حقیقت این مذاکرات برای طالبان یک امتیاز بزرگ داد".
لاوروف: روسیه همیشه آماده ای برگزاری نشست میان افغانستانی قالب مسکو است + پخش مستقیم  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.02.2021
لاوروف: روسیه همیشه آماده ای برگزاری نشست میان افغانستانی قالب مسکو است + پخش مستقیم

او با تاکید بر اینکه در صورت خروج نیروهای امریکایی، جنگ در افغانستان شدت پیدا خواهد کرد و اگر مذاکرات صلح به نتیجه نرسید، جنگ بسیار شدت خواهد یافت، گفت:

"در بهار آینده طالبان آمادگی جنگ را می‌گیرند و توسط جنگ می‌خواهند دولت افغانستان را سقوط دهند. این یک جنگ چریکی است که سبب تلفات افراد ملکی می‌شود، بخاطر اینکه جنگ در قریه جات است جایی که طالبان سنگر می‌گیرند در خانه های مردم، زمانیکه سنگر گرفتند، در آنجا بمباران و انداخت صورت می‌گیرد و طالبان نیز مقاومت می‌کنند، طبعا مردم ملکی کشته می‌شوند".

آقای امیرخیل تاکتیک جنگی دیگر طالبان را ماین‌‎گذاری می‌خواند و می‌گوید که این گروه حملات انتحاری و ماین‌گذاری انجام می‌دهد که این سبب تلفات و کشتار زیاد افراد ملکی می‌شود.

او بخاطر جلوگیری از کشتار افراد ملکی پیشنهاد می‌دهد که باید نیروهای ناتو و ایالات متحد با مسئولیت از افغانستان بیرون شوند نه به عجله و دولت افغانستان باید آماده این جنگ باشد و نیروهای خود را اکمالات کامل کند.

این نظامی پیشین کشور می‌گوید:

"پیشنهاد اساسی همین است که طالبان باید متیقن شوند که گرفتن افغانستان کار مشکل است، بهترین راه ادامه مذاکرات است تا یک حکومت مشترک با دولت افغانستان بوجود بیاید".

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان نیز در واکنش به گزارش "یوناما" با نشر یک خبرنامه اعلام کرد که حکومت افغانستان در تمامی عملیات‌های نظامی به زندگی افراد ملکی توجه بیشتری داشته است و حتی بخاطر این‌که جان و مال افراد ملکی در خطر مواجه بوده از اجرای بیشترین عملیات‌ها خود داری نموده است.

در ادامه خبرنامه دفتر شورای امنیت ملی آمده است این‌که طالبان و دیگر گروه‌‎های تروریستی همواره‌ مردم ملکی و خانه‌های آن‌ها را به عنوان سپر استفاده می‌‌نمایند باعث تلفات ملکی می‌گردد و همچنان گزارش یوناما طالبان را مسئول 46 درصد تلفات ملکی می‌داند، اما در حقیقت مسئولیت طالبان بیشتر از این است زیرا زمینه فعالیت به اکثریت گروه‌های تروریستی را در افغانستان مساعد ساخته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала