تلاش سناتورهای امریکا برای لغو اختیارات جنگی رئیس‌جمهور بایدن

© AP Photo / Pablo Martinez Monsivaisتلاش سناتورهای امریکا برای لغو اختیارات جنگی رئیس‌جمهور بایدن
تلاش سناتورهای امریکا برای لغو اختیارات جنگی رئیس‌جمهور بایدن - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.03.2021
عضو شوید
سناتورهای ایالات متحده لایحه‌ای را به صحن سنا ارائه کردند که هدف آن، محدودسازی اختیارات جنگی رئیس‌جمهور جدید امریکا است.

به گزارش اسپوتنیک، هفته گذشته، ایالات متحده امریکا بخش‌هایی از شرق سوریه را که به ادعای واشنگتن محل استقرار تأسیسات نیروهای تحت الحمایه ایران است، به بهانه تلافی حمله راکتی 15 فبروری به نیروهای امریکایی در عراق هدف حمله هوایی خود قرار داد. این حمله‌های هوایی نخستین عملیات نظامی بود که به دستور مستقیم جو بایدن رئیس‌جمهور دموکرات امریکا صورت می‌گرفت.

هشدار بایدن به ایران پس از حمله به سوریه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.02.2021
هشدار بایدن به ایران پس از حمله به سوریه

اما در پی این حمله هوایی به خاک سوریه، دو تن از سناتورهای امریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه به نامهای «تیم کین» و «تاد یانگ» بار دیگر لایحه‌ای را به صحن سنا ارائه کردند که هدف اصلی آن، محدودسازی اختیارات رئیس‌جمهور امریکا، جو بایدن، برای بکارگیری نیروی نظامی است.

این لایحه جدید مجوزهای صادره در سال‌های 1991 و 2002 را که کنگره در رابطه با جنگ خلیج فارس و حمله نظامی امریکا به عراق برای بکارگیری نیروی نظامی تصویب کرده بود، لغو می‌کند.

کین در بیانیه‌ای که شامگاه چهارشنبه (به وقت واشنگتن) منتشر شد، اعلام کرد: «حمله های هوایی هفته گذشته در خاک سوریه نشان می‌دهد که قوه اجرایی، فارغ از اینکه در دست کدام حزب باشد، به بسط اختیارات جنگی خود ادامه خواهد داد. از این رو، من از کنگره درخواست می‌کنم که به فوریت به این لایحه رسیدگی کند».

وی در ادامه افزود: «مجوزهای اختیارات جنگی 1991 و 2002 برای بکارگیری نیروی نظامی که از جنگ علیه عراق حمایت می‌کردند لازم است از کتابهای [قانون] حذف شوند تا در آینده مورد سوء استفاده قرار نگیرند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала