کشمکش خونبار در هرات: فتوای جهاد از سوی انصاری، حمله دولت به غوریانی + تصاویر

© AFP 2023 / Shah Marai کشمکش خونبار در هرات: فتوای جهاد از سوی انصاری، حمله دولت به غوریانی + تصاویر
کشمکش خونبار در هرات: فتوای جهاد از سوی انصاری، حمله دولت به غوریانی + تصاویر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.03.2021
عضو شوید
عملیات نظامی در هرات برای بازداشت یک «فرد مسلح غیر مسوول»، پس از ده ساعت به پایان رسید. دو تن کشته و ده‌ها زخمی شدند اما حبیب الله غوریانی فرار کرد

درگیری نیروهای امنیتی افغانستان با افراد مسلح مربوط به حبیب الله غوریانی که دفتر والی هرات او را «فرد مسلح غیرمسئول» گفته است، به کشته شدن دو تن از افراد او کشته شده اند. در این عملیات ۱۴ پولیس و ۳۲ فرد ملکی نیز زخمی شده اند.

پولیس در نهایت نتوانست آقای غوریانی را بازداشت کند و گفته شده که او از محل فرار کرده است.

دفتر والی هرات گفته است که آقای غوریانی به «قاچاق، خرید و فروش مواد مخدر، زورگویی، گروگان‌گیری و اقدام به لت و کوب پولیس» متهم بوده است و حکم بازداشت او صادر شده است.

آقای غوریانی در ویدیویی که از محل نامعلوم نشر شده او را در حالت زخمی نشان می‌دهد می‌گوید که به خاطر بسته کردن یک کافی‌شاپ این عملیات بالای او راه‌اندازی شده است.

این عملیات برای کاربران شبکه‌های مجازی پرسش‌برانگیز بوده است. مسعود حسینی عکاس چیره‌دست افغانستان نوشته است که کسی اطلاعات بی‌طرفانه‌یی در مورد این رویداد نمی‌دهد.

ذکی دریابی مدیر مسوول روزنامه اطلاعات روز نیز گفته است که زخمی شدن غیر نظامیان یک پرسش جدی در برابر حکومت است

پولیس هرات زخمی شدن افراد غیرنظامی در این درگیری را تقصیر افراد غوریانی میداند و مدعی شده است که افراد زخمی شده در سمت نیروهای پولیس بوده اند که مشخص میکند با شلیک افراد غوریانی زخمی شده اند.

مهدی راسخ نماینده مجلس افغانستان این اقدام را یک حرکت قومی خوانده است. آقای راسخ نوشته است که «این نوع برخوردها حکومت را با مردم مواجه ساخته و شدیدا اعتبار و مشروعیت نیروهای امنیتی را صدمه میزند».

در حالی که هفته گذشته در هرات، مولوی مجیب انصاری امام مسجد محله گازرگاه هرات در خطبه نماز جمعه، حمایت از دولت و نیروهای امنیتی افغان را «گناه کبیر» خواند. او گفت «کسی ‌که از این نظام با قلم خود، با پول خود، با فکر خود و با سلاح خود حمایت می‌کند، مرتکب گناه کبیره شده‌است.»  در همین شماری عملیات بالای غوریانی در حالی که اقدامی علیه آقای انصاری صورت نگرفت را یک تبعیض قومی می‌خوانند.
مقامات ولایت هرات در غرب افغانستان اما گفته اند که غوریانی سبب آزار و اذیت مردم شده بود و در پی شکایت مردم محل برای بازداشت این فرد غیر مسوول عملیات راه اندازی کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала