واکنش وزارت معادن به مدرک های منتشر شده از سوی رحمت الله نبیل: او به بلوغ سیاسی نرسیده است

© Ministry of Mines and Petroleumواکنش وزارت معادن به مدرک های منتشر شده از سوی رحمت الله نبیل: او به بلوغ سیاسی نرسیده است
واکنش وزارت معادن به مدرک های منتشر شده از سوی رحمت الله نبیل: او به بلوغ سیاسی نرسیده است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.03.2021
عضو شوید
وزارت معادن و پترولیم در واکنش به انتشار مدرک های از سوی رییس امنیت ملی پیشین افغانستان نوشته است، که تفاهم‌نامه حکومت افغانستان با شرکت فورتسکیو  بی‌اساس است. 

پرداخت ماهانه 150 هزار افغانی کرایه اقامت‌گاه به وزیر معادن - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.01.2021
پرداخت ماهانه 150 هزار افغانی کرایه اقامت‌گاه به وزیر معادن
به گزارش اسپوتنیک، وزارت معادن و پترولیم در واکنش به انتشار مدرک های از سوی رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی نوشته است، که رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی در صفحه‌ی فیسبوک اش، درباره تفاهم‌نامه حکومت افغانستان با شرکت فورتسکیو اظهارات بی‌اساس نموده است. وی نوشته است که یک تعداد منابع معدنی افغانستان به شرکت متذکره، به گونه بخشش داده شده است.
این وزارت افزوده است، که چنین اظهارات بی‌اساس و غیرمنطقی رحمت الله نبیل نشان می‌دهد، که وی ضمن ناکامی در موقف پیشین، هنوز هم به بلوغ سیاسی نه رسیده است و با پخش معلومات بی‌باور و بی‌اساس، افزون بر مغشوش ساختن اذهان عامه، منافع و ارزش های ملی را زیر پا می‌کند.
با شرکت فورتسکیو، تنها تفاهم‌نامه سروی ساحات معدنی به امضاء رسیده است. بعد از انجام دادن سروی، در صورت علاقمندی شرکت، عقد قرارداد با تکمیل نمودن تمام پروسه های قانونی، صورت خواهد شد.
در این باره، پیش از این وزارت معادن و پترولیم طی کنفرانس مطبوعاتی، با هموطنان معلومات شریک نموده است.
وزارت معادن و پترولیم اظهارات بی‌اساس رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی را محکوم نموده و بخاطر اظهارات در مسایل ملی، برای وی «دقت» توصیه می‌کند.

بربنیاد سندی که با شرکت استرالیایی «فورتسکیو» امضا شده‌است حکومت افغانستان تا پنج سال دیگر نمی‌تواند به هیچ شخص و شرکت دیگری به غیر از این شرکت اجازه فعالیت معدن‌کاری را در معدن‌های طلا، مس، آهن، لیتیم و منرال‌های کم‌یاب دیگر کشور بدهد.

این سند شش ماه پیش میان وزارت معادن و شرکت «فورتسکیو» امضا شده‌است اما اکنون جزییات آن از سوی رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی همگانی شده‌است.

آقای نبیل امضای این سند را فروش افغانستان خوانده‌است.

طلوع نیوز هم در گزارشی نوشته است، که شماری از نمایندگان مجلس این کار حکومت را انتقاد می‌کنند.

خان آغا رضایی، عضو مجلس نماینده‌گان گفت: «به هیچ وجه حکومت افغانستان هم صلاحیت از این را ندارد که به یکباره گی کل افغانستان را به یک شرکت واگذار کند بدون داوطلبی، بدون رقابت و بدون هیچ نوع بررسی».

بربنیاد این سند، شرکت فورتسکیو معدن‌های آهن در پنج ولایت به‌شمول معدن حاجی گک، طلا و مس در هشت ولایت به‌شمول مس عینک، و معدن‌های لیتیم و منرال‌های کم‌یاب دیگر را در ده ولایت کشور بررسی می‌کند. اما اضافه شده‌است که ذخایر این عناصر در سرتاسر کشور مشمول این توافق‌‎نامه است. پیمان‌های شماری از این معدن‌های پیش از این با شرکت‌های دیگر امضا شده‌است.

وزیر معادن ساعاتی پس از پخش این سند در تویتی گفت که تنها بررسی معادن مشمول این سند است نه استخراج معادن.

عزیز غروال، مسئول مطبوعات وزارت معادن بیان داشت: «به اساس این تفاهم‌نامه شرکت مذکور مطالعات اقتصادی خویش را انجام داده و در مورد سرمایه‌گذاری در سکتور معادن ابراز علاقه‌مندی خواهد نمود که بعدأ به اساس قوانین نافذه کشور در مورد استخراج معادن اجراآت صورت خواهد گرفت».

اما رییس پیشین حقوقی وزارت معادن می‌گوید، که بربنیاد قانون، پروژه‌های معدن‌ها در هر مرحله باید به داوطلبی آزاد گذاشته شود و از سوی دیگر در بخشی از سند امضا شده حق انحصاری در مرحله استخراج نیز به این شرکت تضمین شده است.

سید زمان هاشمی، رییس هیئت عامل اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری اظهار داشت: «حق انحصاری مطالعات و اکتشاف معادن افغانستان به این‌ها داده شده‌است. بعد از این‌که این‌ها کشف کردند حق انحصاری استخراج و استفاده از معادن را دارند طبق این قرارداد.»

حکومت افغانستان پنج سند را با این شرکت آسترالیایی امضا کرده است، بررسی ساخت بندهای بزرگ مشمول یکی دیگر از این سندها است.

نظام خپلواک، سخن‌گوی اداره ملی تنظیم امور آب تصریح کرد: «اسناد را مطالعه می‌کنند و پس از آن کار عملی را در بندهای بزرگ آغاز می‌کنند. آنان روی دریای کنر، دریای هلمند و در حوزه دریایی پنج آمو بندهای بزرگ خواهند ساخت.»

رییس پیشین امنیت ملی شرکت فورتسکیو را «شرکت استرالیایی-چینی» خوانده است و گزارش‌هایی از سهم شرکت‌های چینی در این شرکت چندین میلیتی نیز پخش شده‌اند. اما وزارت معادن این موضوع را رد می‌کند.

رییس‌جمهور غنی، عطاالله نصیب رییس واحد تسهیل سرمایه‌گذاری ادارۀ امور و هارون چخانسوری، وزیر معادن با اندرو فوریست میلیاردر آسترالیایی و مالک شرکت فورتسکیو و جولی شتل ورت از همین شرکت، این سند را امضا کرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала