در هشت ساعت یورش نیروهای دولتی بر خانه غوریانی چه گذشت؟

© AP Photo / Hasan Sarbakhshianدر هشت ساعت یورش نیروهای دولتی بر خانه غوریانی چه گذشت؟
در هشت ساعت یورش نیروهای دولتی بر خانه غوریانی چه گذشت؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.03.2021
عضو شوید
در یورش نیروهای دولتی افغانستان برای دستگیری حبیب الله غوریانی در جبرئیل هرات بیش از ۴۱ نفر به شمول زنان و کودکان زخمی شدند. 
کشمکش خونبار در هرات: فتوای جهاد از سوی انصاری، حمله دولت به غوریانی + تصاویر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.03.2021
کشمکش خونبار در هرات: فتوای جهاد از سوی انصاری، حمله دولت به غوریانی + تصاویر

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، عملیات نیروهای دولتی برای بازداشت حبیب‌الله غوریانی در جبرئیل –یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق شهر هرات- با گذشت بیش از هفت ساعت پایان یافت. براساس آمارهای رسمی در این درگیری چندساعته، دو محافظ آقای غوریانی کشته و دست‌کم ۴۱ نفر به‌شمول زنان و کودکان زخمی شده‌اند.

شاهدان عینی روز می‌گویند، که ده‌ها تانک هاموی و رنجر برای بازداشت حبیب‌الله غوریانی به محل درگیری آمده بودند. ساکنان محل مدعی‌اند که در محل زندگی مردم، حتا از سلاح‌های ثقیله هم استفاده کرده‌اند. همچنان به‌صورت مستقیم منازل مسکونی مردم را هدف قرار داده‌اند.

نیروهای دولتی چهارشنبه‌‌شب، ۱۲ حوت راه‌های منتهی به محل درگیری را بسته کرده بودند. خانه‌های همجوار با محل درگیری، خساره دیده و در بخش‌هایی از خانه‌ها آثار برخورد مرمی دیده می‌شود و مردم محل از عملیات نیروهای دولتی خشمگین هستند.

نشانه‌های از برخورد چندین مرمی راکت که گفته می‌شوند از طرف نیروهای امنیتی شلیک شده، بر در و دیوار خانه حبیب‌الله غوریانی برجای مانده است.

آمار مسئولان صحی هرات نشان می‌دهد، که در نتیجه درگیری میان نیروهای دولتی و افراد وابسته به حبیب‌الله غوریانی، ۴۱ تن به‌شمول سه کودک، یک زن و پنج غیرنظامی زخمی شده‌اند.

سید عبدالوحید قتالی والی هرات می‌گوید، که در جریان این درگیری دو تن از افراد آقای غوریانی کشته شده است و شش تن از زخمیان این رویداد که وضعیت صحی‌شان وخیم بود به بیرون از کشور برای درمان منتقل شده‌اند. او می‌افزاید که در جریان عملیات برای دست‌گیری حبیب‌الله غوریانی، ۲۳ تن بازداشت شده‌اند.

نشانه‌هایی از برخورد چندین مرمی راکت که گفته می‌شوند از طرف نیروهای امنیتی شلیک شده، بر در و دیوار خانه حبیب‌الله غوریانی برجای مانده است.

مردم در شوک عملیات
محمدعلی، پدر حبیب‌الله غوریانی به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید، که تاکنون هم مردم جبرئیل در شوک عملیات نظامی برای دست‌گیری فرزندش به‌سر می‌برند و نباید غیرنظامیان آسیب می‌دیدند: «مردم منطقه جبرئیل در وحشت به‌سر می‌برند. به کجای قانون اساسی ذکر شده که بالای غیرنظامیان راکت فیر شود. اگر پسر من کدام جرمی داشته، باید به شورای علما، متنفذان قومی و نمایندگان مردم مراجعه می‌کردند. از همین عملیات نیروهای دولتی ناراض هستیم.»

او مدعی است که نیروهای دولتی گاو صندوق دفتر پسرش و همچنین چندین وسیله نقلیه را با خود برده‌اند.

علی‌خان، یکی از زخمیان رویداد جبرئیل است. او در صحت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که سه مرمی بر پایش اصابت کرده است: «به‌‎خاطری که ما هزاره بودیم، عملیات نظامی بالای ما راه‌‎اندازی شده است. من با سه نفر دیگر به نانوایی رفته بودم و موتر رنجر بالایم فیر کرد و من زخمی شدم.» او از حکومت می‌خواهد که عاملان شلیک بر غیرنظامیان را مورد پیگرد قانونی قرار بدهند.

والی هرات: غوریانی جانی است
بیش از صد تن از ساکنان هرات به حمایت از حبیب‌الله غوریانی در نزدیک خانه‌اش دست به تجمع زده‌اند و تأکید دارند که نیروهای دولتی نباید به خانه آقای غوریانی هجوم می‌بردند و هر ادعایی در پیوند به خلاف‌کاری وی داشتند، باید از طریق مجرای قانونی برای بازداشت‌اش اقدام می‌شد.

بر بنیاد یافته‌های روزنامه اطلاعات روز، از خانه حبیب‌الله غوریانی بالای نیروهای دولتی شلیک شده است. در یکی از اتاق‌های این ساختمان بقایای شلیک مرمی دیده می‌شود.

براساس مکتوبی مدیریت مبارزه با جرائم جنایی وزارت داخله که به اطلاعات روز رسیده، نشان می‌دهد که حبیب‌الله غوریانی به ۱۷ مورد متهم است. در این سند ذکر شده است که رییس‌جمهور دستور داده که علیه این فرد اقدام شود.

طارق آرین، سخن‌گوی وزارت داخله به روزنامه اطلاعات روز گفته است که عملیات نظامی برای دست‌گیری حبیب‌الله غوریانی، از سوی سید عبدالوحید قتالی والی هرات مدیریت شده است.

آقای قتالی روز پنج‌شنبه، ۱۳ حوت به خبرنگاران گفت که این عملیات پایان یافته است: «اسناد کافی به ارتباط جرایم این شخص [حبیب‌الله غوریانی] موجود بود. قرار محکمه عملیات سر از این آدم صورت گرفته بود. یک تعداد افراد در پیوند به هم‌دستی با این فرد تسلیم شدند و خودش نیز هم به دست می‌آید.»

بر بنیاد یافته‌های روزنامه اطلاعات روز، از خانه حبیب‌الله غوریانی بر نیروهای دولتی شلیک شده است. در یکی از اتاق‌های این ساختمان بقایای شلیک مرمی دیده می‌شود. عکس: اطلاعات روز

والی هرات می‌گوید، که ده‌ها شکایت مستند مردمی از لت‌وکوب، نگهداری غیرقانونی مردم در خانه، قتل و زورگویی علیه حبیب‌الله غوریانی وجود داشته است. همچنان در یک صحبت ویدیویی حبیب‌الله غوریانی را جانی خطاب می‌کند.

در اعلامیه‌ی پولیس هرات از حبیب‌الله غوریانی به‌عنوان فرد مسلح غیرمسئول نام برده شده است: «یک فرد مسلح غیرقانونی از مدتی به این‌سو همراه حدود ۳۰ نفر افراد مسلح تحت امر خویش که مجهز با سلاح‌های مختلف‌النوع ثقیله و خفیفه می‌باشند دست به قاچاق، خرید و فروش مواد مخدر، زورگویی‌ها، زورگیری‌ها، غصب، آزار و اذیت و گروگان‌گیری‌ها زده است».

در این اعلامیه آمده است که حبیب‌الله غوریانی چندین مرتبه نیروهای حوزه‌های نهم و دوازدهم پولیس و امنیت ملی را مورد لت‌وکوب و حتا در اسارت خود نگه‌داشته است.

والی هرات می‌گوید، که ده‌ها شکایت مستند مردمی از لت‌وکوب، نگهداری غیرقانونی مردم در خانه، قتل و زورگویی علیه حبیب‌الله غوریانی وجود دارد. 

انتقاد از بی‌پروایی به مصونیت غیرنظامیان
حبیب‌الله غوریانی با نشر یک ویدیو در شبکه‌های اجتماعی از حمایت مردم قدردانی کرده است. او در این ویدیو با صراحت حکومت را متعصب خطاب می‌کند و مدعی است که پس از بستن یک کافی‌شاپ، عملیات نظامی برای بازداشت‌اش راه‌اندازی شده است.

آقای غوریانی در انتخابات پارلمانی خودش را نامزد کرده بود، اما کمیسیون انتخابات نامزدی او را به‌دلیل داشتن پرونده تأیید نکرد.

برخی از اعضای شورای ولایتی هرات حضور سنگین نیروهای دولتی برای بازداشت یک تن را خلاف اصول جنگی و «جفا» به حقوق افراد غیرنظامی می‌دانند.

سکینه حسینی، عضو این شورا در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که عملیات نظامی در منطقه‌ی جبرئیل خلاف اصول جنگی است و نباید سلاح سنگین استفاده می‌شد: «دست‌گیری یک فرد نباید جفا به حق کل مردم باشد. مگر به ساحه جبرئیل چه اتفاق افتاده بود که این قسم ده‌ها غیرنظامی زخمی شده‌اند و خانه‌های مسکونی خساره رسیده است. کار شیوه دولت برای دست‌گیری یک فرد به این شکل درست نبوده است.»

براساس اصول بشردوستانه که دولت افغانستان نیز به آن متعهد است، نیروهای امنیتی در هر شرایطی ملزم به رعایت حفظ جان غیرنظامیان، رعایت مقررات و اخلاق جنگ و اصل مصونیت غیرنظامیان است. از نظر بسیاری آمار بلند زخمیان که اغلب غیرنظامیان و از ساکنان محل هستند، نشان‌دهنده بی‌پروایی نیروهای دولتی به محافظت از غیرنظامیان در این درگیری است.

گفته می‌شود که این راکت‌ها از سوی نیروهای دولتی بر خانه مسکونی حبیب‌الله غوریانی پرتاب شده است

تنش از کجا آغاز شد؟
حبیب‌الله غوریانی مدعی است برای بستن کافی‎شاپ به نام «نان‌وپیاز» وابسته به تورن امان‌الله، یک مقام متقاعد پولیس در جبرئیل که مشروبات الکلی عرضه می‌کرد، بنابر شکایت مردم اقدام کرده است.

ساکنان جبرئیل به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که یک‌بار دیگر هم حبیب‌الله غوریانی فعالیت این کافی‌شاپ را براساس شکایت مردم مسدود کرده بود و با بازگشایی مجدد این کافی‌شاپ وضعیت بحرانی شد.

برخی از ساکنان جبرئیل به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که روز سه‌شنبه، ۱۲ ماه حوت، درگیری لفظی میان یکی از افراد وابسته به حبیب‌الله غوریانی با با فرزند تورن‌ امان‌الله مقام متقاعد پولیس رخ داده است که در نهایت منجر به درگیری نظامی شده است. گفته می‌شود در این درگیری فرزند مقام متقاعد پولیس زخمی شده است.

اما باقر غوریانی، برادر حبیب‌الله غوریانی در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز مدعی است که افراد وابسته به این مقام پیشین پولیس شب‌هنگام به شلیک‌های هوایی در کوچه‌های توحید جبرئیل پرداخته‌اند و بر اثر شلیک اشتباهی، دو تن‌شان زخمی شده‌اند. او می‌گوید که افراد وابسته به برادرش هیچ دخالتی در زخمی‌کردن این افراد نداشته‌اند. پس از این ماجرا ظاهرا نیروهای امنیتی برای دستگیری حبیب الله غوریانی اقدام می‌کند که منجر به درگیری چندساعته می‌شود.

اطلاعات روز موفق به دریافت نظر تورن‌ امان‌الله نشده است؛ چرا که ساکنان محل در جوار خانه‌اش تجمع کرده بودند. آنان وی را مقصر وضعیت متشنج در جبرئیل می‌دانستند. از خانه این فرد شلیک‌های هوایی برای متفرق‌کردن معترضان به گوش می‌رسیده است.

محمد علی، پدر حبیب‌الله غوریانی به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که تاکنون مردم جبرئیل در شوک عملیات نظامی برای دست‌گیری فرزندش به‌سر می‌برند. 

واکنش‌ها به این رویداد
برخی از باشندگان منطقه‌ی جبرئیل هرات مدعی‌اند که حکومت به‌گونه‌ای سلیقه‌ی و گزینشی با افراد برخورد می‌کند و هیچ گاهی در مقابل زورگویان و افرادی که علیه حکومت شعار می‌دهند، برخورد قانونی صورت نمی‌گیرد.

روز دوشنبه، ۱۳ دلو، ده‌ها تن از افراد مسلح وابسته به «کامران علیزایی» رییس شورای ولایتی هرات به ساختمان نیمه‌کاره در منطقه‌ی «قول‌ا‌ردوی سابقه» در شهر هرات حضور داشتند. در همان روز کامران علیزایی به حکومت هشدار داده بود که اگر سلطان داوود از سمت فرمانده پولیس هرات برکنار نشود، با هزار فرد مسلح دست به اعتراض خواهد زد.

در همین حال، مجیب‌الرحمان انصاری، خطیب مسجد جامع گازرگاه هرات نیز از مردم خواسته است که علیه نظام دست به قیام بزنند. او همچنین در یک سخنرانی حمایت از نظام را گناه کبیره دانسته بود.

اما ساکنان جبرئیل به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که حکومت در مقابل کامران علیزایی و مجیب‌الرحمان انصاری، موضع نرم در پیش می‌گیرد، اما در مقابل حبیب‌الله غوریانی با ده‌ها تانک و صدها نیروی مسلح در منطقه مسکونی عملیات راه‌اندازی می‌کند.

عارفه صبوری، یکی از کاربران فیسبوک از والی هرات پرسیده که چرا علیه مولوی مجیب‌الرحمان انصاری، خطیب مسجد گازرگاه و کامران علیزایی، رییس شورای ولایتی هرات اقدام نمی‌شود: «اگر جرم حبیب‌الله غوریانی، بستن چند کافی‌شاپ بداخلاق و یا هر چیز دیگر بوده، چرا مردم کشته و زخمی شدند؟»

سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی هرات می‌گوید که عملیات‌ها علیه یک قوم خاص، باعث افزایش فاصله میان مردم حکومت خواهد شد و باید محمداشرف غنی، رییس‌جمهور کشور عملیات نظامی در منطقه جبرئیل را به‌گونه‌ی عادلانه بررسی کند و برای غیرنظامیان جبران خساره بپردازد: «خیلی افرادی هستند که علنی بر ضد منافع دولت، فعالیت دارند و دولت هیچ‌گاهی در قبال آنان عکس‌العمل نشان نمی‌دهد. نیروهای امنیتی می‌آیند در یک ساحه حساس مسکونی و این چنین عملیات سنگین انجام می‌دهند».

سید عبدالوحید قتالی، والی هرات تأکید دارد که با هر زورگو در هرات مانند حبیب‌الله غوریانی برخورد خواهد شد: «تفاوت کسی که با کلام علیه وضعیت اعتراض می‌کند و کسی که عملا دست به جنایت، آدم‌ربایی، قاچاق، همکاری با تروریست‌ها و بیگانگان می‌زند، وجود دارد. واقعا می‌خواهید در شهر شما جانی‌ها زندگی کنند و هر مسأله باید سیاسی و قومی شود؟»

سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی هرات می‌گوید که عملیات‌ علیه یک قوم خاص، باعث افزایش فاصله میان مردم حکومت خواهد شد. عکس: اطلاعات روز

محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی، عملیات نظامی در منطقه جبرئیل را محکوم کرده و آن را حساسیت‌برانگیز دانسته است: «این اقدام، به‌طور صریح، برخورد دوگانه مسئولان حکومت محلی با قضایا را نشان می‌دهد. جای تأسف است با کسانی که عملا نظام و امنیت عامه را تهدید می‌کنند از موضع تضرع برخورد می‌شود؛ اما در جایی که مردم و شهروندان قربانی می‌گردند، عملیات خشونت‌بار نظامی انجام می‌یابد».

او از حکومت می‌خواهد که در کنار بررسی عادلانه و بی‌طرفانه این حمله، عاملان آن را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала