نور: طرح حکومت مشارکتی توسط خلیل‌زاد با حکومت در میان گذاشته ‌شد

© Sputnik / Tariq Azimنور: طرح حکومت مشارکتی توسط خلیل‌زاد با حکومت در میان گذاشته ‌است
نور: طرح حکومت مشارکتی توسط خلیل‌زاد با حکومت در میان گذاشته ‌است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.03.2021
عضو شوید
شماری از سیاست‌گرانی که در روزهای اخیر با زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان دیدار داشتند، می‌گویند یکی از طرح‌ها برای رسیدن به صلح با طالبان، ایجاد حکومت مشارکتی یا انتقالی است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، عطا محمد نور، رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان که با خلیل‌زاد دیدار داشته‌است می‌گوید طرحی دربارۀ ایجاد حکومت مشارکتی یا انتقالی، از سوی خلیل‌زاد با حکومت و سیاسیون درمیان گذاشته شده‌است؛ اما این طرح نهایی نیست و باید بیشتر روی آن کار شود.

خلیل‌زاد به دوحه رسید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.03.2021
خلیل‌زاد به دوحه رسید

آقای نور در این خصوص گفت که طرح شریک شده، سه موضوع را در بر می‌گیرد: "طرحی وجود دارد، بلی. این طرح البته از چکیده‌ها و گفته‌ها و دیدگاه‌های سیاسون، جامعۀ مدنی، خانم‌ها، حکومت افغانستان از جوانب مختلف گرفته شده‌است و حتا از جانب طالب‌ها".

رییس اجرایی جمعیت اسلامی می‌گوید که در این طرح حفظ ارزش‌های دو دوهه گذشته درنظر گرفته شده‌اند و امریکا برای عملی شدن آن عجله دارد؛ اما زمان مشخص برای تطبیق این طرح درنظر گرفته نشده‌است: "وقت مطرح می‌شود. امریکا می‌گوید که وقت کم دارند؛ مثلأ تا فلان وقت باید نشست صورت بگیرد و تا فلان وقت باید ما قوای خود را بکشیم و این چیزهایی است که مطرح شده‌اند".

عطا محمد نور می‌گوید که برای تسریع روند صلح به برگزاری یک نشست بزرگ با حضور سیاست‌گران کشور، حکومت و طالبان نیاز است: "این نشست بدون شک تحت نظارت سازمان ملل متحد خواهد بود برای اجماع منطقه‌‎یی هم هیچ خللی و مورد منفی وجود نداشته باشد و وارد نکند".

خلیل‌زاد، هفتۀ پیش به کابل آمد و برای سه روز با رهبران حکومت و سیاسیون دربارۀ صلح گفت‌وگو کرد. او شام روز گذشته به دوحه رفت و با هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان نیز دیدار کرد.

  خلیلزاد به دیدار مارشال دوستم رفت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.03.2021
خلیل‌زاد به دیدار مارشال دوستم رفت

ضیاالدین آرایی نژاد، یک عضو مجلس نماینده‌گان که با رییس و شمار دیگری از اعضای مجلس با آقای خلیل‌زاد دیدار داشتند، می‌گوید که بربنیاد طرح پیشنهاد شدۀ خلیل‌زاد، کنار رفتن رییس‌جمهور غنی پیش از زمان قانونی حتمی می‌باشد و تصمیم اخیر را برای عملی شدن آن جامعه جهانی و شهروندان کشور خواهند گرفت: "در همین طرح، کنار رفتن آقای غنی از قدرت است و برای رفتن آقای غنی صدها دلیل وجود دارد. مجلس افغانستان، رفتن غنی را می‌خواهد، دنیا رفتن غنی را می‌خواهد و هم طالب و هم مردم افغانستان".

اما، حکومت پیش از این هرگونه طرح ایجاد حکومت موقت را مخالف قانون و زمینه‌ساز فروپاشی نظام گفته است و بر حفظ جمهوریت و انتقال قدرت تنها از راه انتخابات تأکید ورزیده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала