خلیل‌زاد در دومین روز سفرش به قطر با رهبران طالبان دیدار کرد

© Photo / EK / EKخلیل‌زاد در دومین روز سفرش به قطر با رهبران طالبان دیدار کرد
خلیل‌زاد در دومین روز سفرش به قطر با رهبران طالبان دیدار کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.03.2021
عضو شوید
سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر از دیدار نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با رهبران طالبان خبر داده است.

به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در دومین روز سفرش در قطر، امروز شنبه با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و عبدالحکیم حقانی، رئیس هیات مذاکره کننده گروه طالبان دیدار کرد.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توییتر خود نگاشته است که ملا برادر، معاون سیاسی، عبدالحکیم حقانی، رئیس هیات مذاکره کننده و برخی دیگر از اعضای هیئت طالبان در دیدار با زلمی خلیل‌زاد دربارۀ تطبیق کامل توافق‌نامه دوحه گفتگو کردند.

Special Representative for Afghanistan Reconciliation Zalmay Khalilzad - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.03.2021
پیشنهاد خلیل‌زاد برای نشستی جدید با طالبان بر سر تشکیل دولت موقت

محمد نعیم نگاشته‌است: «در این نشست هر دو طرف تعهد خود را به توافق‌نامۀ دوحه ابراز داشتند و بر تطبیق کامل آن صحبت نمودند. در نشست، همچنین در مورد وضعیت فعلی افغانستان و سرعت و مؤثریت روند جاری مذاکرات بین‌الافغانی بحث‌ها صورت گرفت».

پیش از این، آقای خلیل‌زاد، با هیئت مذاکره کنندۀ دولت افغانستان در قطر دیدار کرده بود.

خلیل‌زاد از کابل به دوحه رفت.  در جریان اقامت خلیل‌زاد در کابل گزارش شد که طرحی را به دولت و شماری از سیاسیون افغانستان سپرده است.

در این طرح، نقشه‌ راه ایجاد یک حکومت انتقالی پیش‌بینی شده است. این طرح که در 10 صفحه به زبان انگلیسی ترتیب شده است، چندین سناریوی احتمالی را برای ایجاد حکومتی زیر نام «دولت انتقالی صلح» پیش‌بینی می‌کند.

بر اساس این طرح که روزنامه‌ 8صبح یک نسخه از آن را از نزدیک دیده است، قرار است یک ساختار جدید سیاسی به نام «دولت انتقالی صلح افغانستان»‌ به میان آید که دارای «سه قوای مستقل و مساوی اجرایی، شورای ملی و مقننه که دارای دادگاه‌ عالی و دادگاه‌های محلی» خواهد بود. بر اساس این سند «یک شورای عالی فقه اسلامی و یک کمیسیون تعدیل قانون اساسی» نیز ایجاد می‌شود.

منابع معتبر که نمی‌خواهند هویت شان افشا شود، می‌گویند که در صورت توافق دولت افغانستان و طالبان بر سر این طرح، نشستی در سطح بلند و با حضور سیاسیون افغانستان در کشور ترکیه برگزار خواهد شد که شباهت زیادی به نشست اول بن خواهد داشت.

در این نشست، نماینده‌گان کشورهای بزرگ و دخیل در قضیه‌ افغانستان از جمله همسایه‌گان این کشور و نماینده‌گان سازمان‌های بین‌المللی از جمله ناتو و سازمان ملل نیز حضور خواهند یافت.

یکی از نکات کلیدی و عمدۀ این سند آن است که طالبان تعهد می‌سپارند که بعد از توافق روی این طرح، تمامی تشکیلات شان را در کشورهای همسایه بسته خواهند کرد و دفاتر و اعضای خویش را به داخل افغانستان انتقال می‌دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала