صالح: ما صلح آمرانه را تحت هیچ شرایطی قبول نمی‌کنیم

© Photo / شورای عالی مصالحه‌ٔ ملیامرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری
امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.03.2021
عضو شوید
معاون نخست ریاست‌ جمهوری کشور می‌گوید که حکومت افغانستان تحت «هیچ شرایطی» صلح «آمرانه» را قبول نمی‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، امرالله صالح، معاون نخست ریاست ‌جمهوری در سخنرانی خود در مراسم گرامی‌داشت از هفتمین سال‌روز وفات مارشال محمدقسیم فهیم، معاون پیشین ریاست‌جمهوری گفت: «من صلح آمرانه را نه در بُعد داخلی و نه در بُعد خارجی‌اش قبول دارم».

معاون نخست ریاست جمهوری با اشاره به نامۀ انتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به رئیس ‌جمهورغنی هشدار داد که هرگاه در رابطه دوجانبه احترام متقابل وجود نداشته باشد، تمکین به "خواست‌های نا مشروع برای حذف حق رأی مردم ناممکن است."

او خطاب به آمریکا، می‌گوید که افغانستان به داشتن رابطه با ایالات متحده ارزش قایل است، اما به گفته او زیر هیچ شرایطی کسی حق ندارد مردم افغانستان را ازحق رأی محروم کند.

 محب: تنها مذاکره با طالبان افغانستان را به ثبات نمی‌رساند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.03.2021
محب: تنها مذاکره با طالبان افغانستان را به ثبات نمی‌رساند

او در خصوص این نامه تأکید کرد: «ما از این نامه نه نگران هستیم و نه هم در موقف ما تغییر آمده‌است.»

او افزود که غرب و آمریکا حق دارد دربارۀ نیروهای شان در افغانستان تصمیم بگیرند، اما "این حق مشروع ما هم است که سرنوشت 35 میلیون انسان افغانستان را مطابق به تقویم دیگران، به سازش و معامله نگیریم."

او دربارۀ نشست سیاست‌گران در ترکیه، می‌گوید که 20 تن با گرد آمدن در یک اتاق نمی‌توانند دربارۀ سرنوشت مردم تصمیم بگیرند، بل به گفتۀ او مردم صلح باعزت می‌خواهند.

او هشدار می‌دهد که اگر چنین شد خودش مثل امام حسین در برابر طالبان و حامیان آنان، ایستاده‌گی خواهد کرد.

او می‌افزاید که "سر اصل انتخابات اگر طالبان با ما به توافق برسند، ما می‌توانیم بالای تاریخ آن حرف بزنیم." اگرمعامله میان چند تن، نظام و دست‌آوردهای ما و حق را مردم را بگیرد، ابدا به آن تن نمی‌دهیم."

او همچنین از طالبان خواست تا سیاست حذف را کنار گذاشته و به جای تفنگ به مهر و عاطفه ‌روی بیاورند.

معاون اول رئیس ‌جمهوری با اشاره به عدم فشار پاکستان بر گروه طالبان در زمینه صلح گفت که پاکستان بین آمریکا و طالبان و همچنین دولت افغانستان فقط یک پیام‌رسان بوده و هرگز بر گروه طالبان فشار وارد نکرده‌است.

امرالله صالح تأکید کرد که پاکستان باید به طالبان فشار وارد کند تا این گروه از خشونت دست بکشند.

او همچنان این گروه را متهم کرد که در عقب ترور ترورهای هدفمند اخیر در کشور است. آقای صالح تأکید کرد که این ترورها روند کنونی صلح را پیچیده کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала