آمریکا: خلیل‌زاد برای مدتی در دوحه می‌ماند

© AP Photo / Jacquelyn Martinآمریکا: خلیل‌زاد برای مدتی در دوحه می‌ماند
آمریکا: خلیل‌زاد برای مدتی در دوحه می‌ماند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2021
عضو شوید
وزارت امور خارجه آمریکا خبر داده است که نماینده ویژه این‌کشور در امور صلح افغانستان برای پیشبرد برخی کارها برای مدتی در دوحه خواهد ماند.

به گزارش اسپوتنیک،  ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در صحبت با خبرنگاران گفته است که زلمی خلیل‌زاد ، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان برای ادامه مذاکرات در مورد حل و فصل روند صلح، موقتاً در دوحه پایتخت قطر، باقی خواهد ماند.

وی گفت: «تاجایی که گفته می‌توانم، خلیلزاد برای ادامه گفتگو ها در مورد حل و فصل روند صلح افغانستان،  مدت طولانی تر در قطر خواهد ماند».

پرایس همچنین ابراز اطمینان کرد که پیشرفت در حل و فصل افغانستان در حال حاضر امکان پذیر است. این مقام وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه افزود: « با توجه به اینكه هم اکنون لحظه ای است كه پیشرفت امکان پذیر است ما همچنان از همه طرف ها می خواهیم كه به سازندگی و با سرعت معینی [در روند حل و فصل] مشاركت كنند ».

خلیل‌زاد و چانه‌زنی‌ها در پروسه صلح و حکومت آیندهٔ افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.03.2021
خلیل‌زاد و چانه‌زنی‌ها در پروسه صلح و حکومت آیندهٔ افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت ایالات متحده در حال بررسی ایده های مختلفی است که روند رسیدن به صلح را تسریع کند.  

گفتنی است که در تاریخ 29 فبروری سال گذشته نمایندگان آمریکا و طالبان پس از 18 سال جنگ و 18 ماه مذاکره توافقنامه‌ای را برای پایان جنگ در قطر امضا کردند.

در عنوان موافقت‌نامه میان آمریکا و طالبان به صراحت تاکید شده که آمریکا همچنان گروه طالبان را به عنوان دولت به رسمیت نمی‌شناسد و نام رسمی توافقنامه نیز ذکر شده است.

گفتنی است که کاهش خشونت طالبان و رهایی 5 هزار زندانی طالب از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی یک هزار زندانی دولت از قید طالبان، از شرایط اساسی توافقنامۀ صلح آمریکا-طالبان است که در فبروری سال روان در شهر دوحه، پایتخت قطر میان نمایندگان دو طرف امضا شد.

حکومت افغانستان تا کنون کم و بیش 3600 زندانی طالبان را رها کرده و طالبان نیز ادعا کرده اند که تا کنون 500 منسوب قوای امنیتی و دفاعی افغان را رها کرده اند، اما در گذشته مقام‌های افغان بار بار گفته اند که تمام کسانی که از قید طالبان رها می‌شوند نظامی نبوده، بلکه غیرنظامیان نیز شامل آنان اند.

در همین حال طالبان بر خلاف تعهدشان با امریکا، تاهنوز سطح خشونت های شان در افغانستان را کاهش نداده اند.

شورای امنیت ملی کشور اعلام کرده است که طالبان پس از امضای توافقنامه صلح با آمریکا، تاکنون صدها نظامی و غیرنظامی کشته و زخمی کرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала