امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری زراعتی و مالداری میان افغانستان و ترکیه

© Photo / Facebook account of Ministry of Agriculture-Afghanistanامضای تفاهم‌نامه‌ همکاری زراعتی و مالداری میان افغانستان و ترکیه
امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری زراعتی و مالداری میان افغانستان و ترکیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2021
عضو شوید
یک سند تفاهم همکاری‌ها در بخش زراعت و مالداری میان وزارت‌های زراعت جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری ترکیه امضا شد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با نشر یک خبرنامه امروز سه شنبه (9، مارچ)، اعلام کرد که این سند به نام «یادداشت تفاهم میان حکومت جمهوری ترکیه و حکومت جمهوری اسلامی افغانستان در زمینه‌ی همکاری‌های تخنیکی، علمی و اقتصادی در عرصه زراعت» یاد می‌شود، میان داکتر انوارالحق احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری جمهوری اسلامی افغانستان و داکتر بکر پاکدمیرلی وزیر زراعت و جنگل‌داری جمهوری ترکیه در انقره و در مقر وزارت زراعت و جنگل‎‌داری ترکیه امضا شد.

انگور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.09.2020
تلاش‌ وزارت زراعت برای گسترش باغ‎‌های تجارتی در کشور

خبر نامه می افزاید، این تفاهم‌نامه همکاری میان دو کشور، بخش‌های نباتات و حفظ‌الصحه‌ی نباتی، مالداری و نسل‌گیری، صحت حیوانی، ماهی‌پروری، میکانیزه‌ی زراعتی، آبیاری، تحقیقات، ترویج و آموزش‌های زراعتی، انکشاف دهات و صنعت غذایی را در بر می‌گیرد.
آقای احدی در آغاز سخنانش در این دیدار به خاطر دعوت و تنظیم ملاقات، از وزیر زراعت و جنگل‌داری ترکیه تشکر کرد.
وزیر زراعت افغانستان در این ملاقات گفت که ترکیه و افغانستان روابط دیرینه دارند و اخیراً این روابط 100 ساله شد. دو کشور در بخش‌های مختلف با هم همکاری دارند. او درباره‌ی یادداشت تفاهم میان حکومت جمهوری ترکیه و حکومت جمهوری اسلامی افغانستان در زمینه‌ی همکاری‌های تخنیکی، علمی و اقتصادی در عرصه زراعت که میان وزیران زراعت دو کشور امضا شد، گفت که این تفاهم‌نامه آغاز خوبی برای تقویت هم‌آهنگی‌ها و همکاری‌ها میان دو کشور است.
وزیر زراعت افغانستان یادآور شد: "ترکیه پس از 2001 در عرصه‌های مختلف به ویژه زراعت، افغانستان را کمک کرده است و خوش‌حالیم که امروز تفاهم‌نامه‌ای را به منظور تقویت هم‌آهنگی‌ها و همکاری‌ها امضا می‌کنیم و در این تفاهم‌نامه به شکل همه جانبه، به موضوعات مرتبط به زراعت پرداخته شده است و می‌تواند باعث تقویت روابط شود، زیرا تجارب زراعتی ترکیه می‌تواند برای رشد زراعت افغانستان مؤثر باشد".
وزیر زراعت افغانستان گفت: "محتوای تفاهم‌نامه عالی است و برنامه داریم که این تفاهم‌نامه را به شکل بهتر آن تطبیق کنیم. همکاران ما در وزارت زراعت کار می‌کنند تا این تفاهم‌نامه به شکل بهتر آن تطبیق شود".

انگور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.09.2020
تلاش‌ وزارت زراعت برای گسترش باغ‎‌های تجارتی در کشور

پس از آن، و داکتر بکر پاکدمیرلی وزیر زراعت و جنگل‌داری جمهوری ترکیه در این ملاقات گفت که زراعت یک سکتور کلان برای هر دو کشور است و این تفاهم‌نامه یک آغاز خوب برای درمیان‌گذاری و تبادله معلومات میان دو کشور است تا از تجربه‌های همدیگر به شکل خوب آن استفاده کنند.
وزیر زراعت و جنگل‌داری ترکیه نیز گفت که ترکیه و افغانستان روابط خوب و دیرینه دارند و در چند سال اخیر ترکیه افغانستان را همکاری کرده است و این تفاهم‌نامه می‌تواند دو کشور را کمک کند. زراعت به همکاری کشورهای مختلف با هم رشد پیدا می‌کند و ما می‌خواهیم افغانستان را کمک کنیم.
سند تفاهم زراعتی و مالداری میان جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری ترکیه در ۱۰ ماده توسط تیم مشترک دو کشور تهیه و به منظور هم‌آهنگی بیش‌تر و افزایش همکاری‌های زراعتی امضا شد.
در این مراسم عزیز احمدزی رییس اداره‌ی ملی نورم و استندرد، ولید اکبر سروری رییس انسجام واحد حقوقی قراردادها و زیربناها در اداره‌ی امور ریاست جمهوری، نماینده‌ی وزارت خارجه و شماری از رییسان وزارت زراعت نیز حضور داشتند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала