تجلیل از ۸ مارچ با برگزاری مسابقات شطرنج بانوان در کابل + ویدیو

© Sputnik / T. Azimبرگزاری مسابقات شطرنج بانوان به مناسبت روز زن در کابل
برگزاری مسابقات شطرنج بانوان به مناسبت روز زن در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2021
عضو شوید
هشت مارچ برابر است با روز جهانی همبستگی زنان، از این روز در کشور‌های مختلف جهان تجلیل و بزرگداشت می‌شود که در افغانستان، دومین کشور خطرناک برای زنان نیز تجلیل صورت گرفت.

فدراسیون شطرنج افغانستان به مناسبت این روز مسابقه‌ی شطرنج را میان دوازده ورزشکار بانو در شهر کابل برگزار کرد.
لیدا همراه، معاون امور بانوان فدراسیون شطرنج افغانستان در مورد چالش‌ها و فرصت‌ها در مقابل زنان افغانستان می‌گوید.


او می‌گوید، در کنار فرصت‌ها، بانوان با چالش‌های مختلفی درگیر هستند. این چالش‌ها از محیط خانواده شروع، تا محل زندگی و کار و جامعه ادامه دارد.
خانم همراه می‌گوید:

«خانم‌ها در افغانستان قهرمان استند. چالش‌های شان از خانواده شروع می‌شود و تا کوچه و محل کار شان ادامه دارد.
فرصت‌ها برای بازیکنان بانو خیلی زیاد است و به همین منظور تلاش می‌کنیم بهترین ورزش‌کاران بانو را مشخص ساخته و به مسابقه بیرون از کشور می‌فرستیم».

زینب فرهمند، عضو فدراسیون شطرنج بانوان از محدودیت‌های ورزشی در خصوص خانم‌ها شاکی است؛ اما می‌گوید، بازی شطرنج یک مقدار متفاوت است و کمتر مخالف دارد.

«در قسمت ورزش برای بانوان محدودیت‌ها وجود دارد. جامعه ما محدود است و برای خانم‌ها فرصت وجود ندارد تا در بخش‌هایی که دوست دارند ورزش کنند.
شطرنج اما ورزش متفاوت است و کمتر مخالف دارد».

مهناز سلیم، عضو تیم ملی شطرنج بانوان و اشتراک کننده‌ی این مسابقه، تسلیم نشدن بانوان را کلید موفقیت می‌داند و می‌گوید، در حالیکه موانع وجود دارد، اما زنان نباید تسلیم شوند و به خاطر رسیدن به آرزو‌هایی شان باید مبارزه کنند.
خانم سلیم می‌گوید:

«پیام من به خانم‌ها این است که همیشه دنبال آرزو‌های شان باشند. درست است که موانع وجود دارد، اما هیچ‌گاه نباید تسلیم شوند».

به گفته‌ی مسوولان فدراسیون شطرنج، این مسابقه به منظور ارج گذاشتن و قدر‌دانی از تلاش‌های ورزشکاران زن برگزار شده است.

از هشت مارچ، روز جهانی زن هرسال در افغانستان گرامی‌داشت می‌شود.
شماری اما برگزاری چنین برنامه‌ها را موثر نمی‌دانند و می‌گویند، این برنامه‌ها اغلب نمادین است و تاثیر مثبت در خصوص شرایط زندگی زنان افغانستان ندارد.

از روز زن در افغانستان در حالی بزرگداشت می‌شود که بر اساس نظرسنجی کارشناسان جهانی مسایل زنان که در سال ۲۰۱۸ برگزار شد، افغانستان پس از هندوستان، دومین کشور خطرناک برای زنان لقب گرفته است.
خشونت‌های غیرجنسی، دسترسی به خدمات بهداشتی و دسترسی به منابع اقتصادی از مهم‌ترین موارد مشکلات زنان افغانستان در این نظرسنجی عنوان شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала