نشست احتمالی رهبران سیاسی روی پیش نویس صلح

© Photo / ARG / ARGنشست احتمالی رهبران سیاسی روی پیش نویس صلح
نشست احتمالی رهبران سیاسی روی پیش نویس صلح - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2021
عضو شوید
ممکن نشست اعضای رهبری شورای عالی مصالحه ملی افغانستان برای بررسی طرح صلح امریکا برای ااین کشور برگزار شود.

منبع: رایزنی‌های طالبان در بارۀ پیش‌نویس توافق‌نامۀ پیشنهادی صلح نهایی می‌شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2021
منبع: رایزنی‌های طالبان در بارۀ پیش‌نویس توافق‌نامۀ پیشنهادی صلح در حال نهایی شدن است

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، پس ازسپرده شدن پیش نویس توافق نامه صلح امریکا به سیاستگران درکابل، شورای عالی مصالحه ملی می گوید، که نشست اعضای رهبری شورای عالی مصالحه ملی برای بررسی این طرح برگزار خواهد شد.

منابعی می گویند، که اعضای شورای عالی مصالحه ملی درنشست دو روز آینده شان، درباره چه گونه گی ایجاد حکومت انتقالی صلح  ،چه گونه گی برگذاری انتخابات  ونیز نشست سیاستگران وطالبان درترکیه ،بحث خواهند کرد.

یک هفته پس ازآن که زلمی خلیل زاد پیش نویس توافق نامه صلح را به  رهبران اثرگذار سیاسی درکابل سپرد، اکنون قراراست این سیاست گران درنشست رهبری شورای عالی مصالحه ملی دراین باره رایزنی نکنند.

شورای عالی مصالحه ملی می گوید، که این نشست درهفته روان برگذار خواهد شد .

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی، گفت: «کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی در همین هفته برگزار می شود و طرحی که از سوی امریکا به داکتر عبدالله سپرده شده با سیاسون شریک می شود و نظریات مردم گرفته می شود، هر تصمیمی که گرفته شود اعلام می شود».

درپیش نویس توافق نامه صلح ارایه شده ازسوی امریکا ، هیچ انتخاباتی بر بنیاد قانون اساسی کنونی در زمان حکومت صلح برگزار نمی شود، کمیسیون تازه انتخابات ایجاد خواهد گشت و یک نهاد جهانی قابل قبول به همه طرف ها برای مدیریت انتخابات پس از دوره انتقالی به کابل خواهد آمد.

سید اسحق گیلانی، عضو شورای عالی مصالحه ملی، گفت: «این ها همه اش با طالبان فیصله شده، اینها که می گویند که ما انتخابات می کنیم،ارغندی رفته نمی توانند ولی می گویند انتخابات می کنیم. انتخابات این گونه نمی باشد انتخابات در فضای آرام باید شود بعد حکومت انتقالی یا موقت هر چی که نامش باشد زمینه سازی کند به انتخابات که در همه افغانستان باید یکسان برگذار شود».

اما حکومت می گوید، که هرگاه طالبان روی اصل انتخابات توافق نمایند، حاضر اند تا روی تاریخ انتخابات صحبت کنند.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری، روز دوشنبه در نشستی در کابل، گفت: «ما سر قانون اساسی پا نمی گذاریم،سر اصل انتخابات اگر طالبان به توافق می رسند رییس جمهور دوره آخرش است ما سر تاریخ انتخاابت میتوانیم که گپ بزنیم. سر این که این انتخابات نظارت شده ترین انتخابات بشر باشد ما میتوانیم گپ بزنیم ولی به معامله بین یک اتاق بین بیست نفر که بیایند نسخه انحلال قانون و نظام و از همه مهم تر حق رای را از تده افغانستان بگیرد، ابداً، ابداً، ابداً.»

اما منابع نزدیک به طالبان شرکت این گروه  را در انتخابات وابسته به عملی شدن برخی از شرط ها می دانند.

مولانا جلال الدین شینواری، دادستان کل رژیم طالبان، گفت: «موقف طالبان این است که نفس حکومت نو را می پذیرند ولی این که شرکت داشته باشند موقف شان این است که در حکومت جدید شاید شرکت نکنند و منتظر انتخابات و پروسه انتخاباتی که مورد بحث قرار بگیرد در آن شرکت خواهند کردند تاکید می کنم پروسه انتخاباتی که مورد بحث قرار گیرد».

صفت صافی، آگاه روابط بین الملل، گفت: «انتخابات پیش از وقت طرح خوب است اما این که تایید شود یا نه به توافق سیاسیون ربط دارد».

تاکنون طالبان به گونه روشن درباره پذیرش انتخابات چیزی نگفته اند اما درواکنش به انتخابات گذشته ریاست جمهوری گفته بودند، که انتخابات در زیر چتر اشغال و معرفی کردن خود به حیث رئیس جمهور، مشکلات کشور را حل نکرده نمی تواند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала