بازگشت امریکا به "تبانی روسیه با طالبان"؛ شکست در ویتنام و انتقام در افغانستان

© AP Photoبازگشت امریکا به "تبانی روسیه با طالبان"؛ شکست در ویتنام و انتقام در افغانستان
بازگشت امریکا به تبانی روسیه با طالبان؛ شکست در ویتنام و انتقام در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2021
عضو شوید
انتقام گیری امریکا از جنگ ویتنام بازی دیگری است که امریکا تلاش دارد از روسیه در میدان افغانستان از مسکو بگیرد.

شماری از آگاهان سیاسی افغانستان اظهارت آخر تمی داکورت، سناتور دیموکرات‌ها مبنی بر افشاکردن اطلاعات در مورد رابطه سیری روسیه با گروه طالبان  را یک بازی سیاسی درون حزبی با جمهوری‌خواهان دانسته تاکید دارند که امریکا دیگر در نظام جهانی به عنوان یک ابر قدرت مطرح نیست و جوبایدن رییس جمهور امریکا تلاش دارد تا بازی باخته دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین امریکا در بازی جهانی را به وقت اضافه ببرد.

آگاهان سیاسی و نظامی افغانستان در گفتگو با اسپوتنیک می‌گویند که این تلاش امریکا نشان می‌دهد که در نظام جهانی دیگر امریکا ابر قدرت نیست و نقش روسیه و چین را نمی‌شود نا دیده گرفت از همین رو تلاش دارد تا مطرح کردن تبانی روسیه با گروه طالبان افکار عموی و جهانی را نسبت به شکست واشنگتن مدیریت کنند.
تمی داکورت، سناتور دیموکرات امریکایی هفته گذشته از حکومت امریکا خواسته است تا تمام اطلاعات درمورد تبانی روسیه با گروه طالبان مبنی بر پرداخت پاداش نقدی در بدل کشتن سربازان امریکایی در افغانستان را افشا و نشر کند. در گزارش نشریه پالیتیکو (Politico)  محتویات نامه این سناتور امریکایی که به ایوریل هینز، مدیر عمومی اطلاعات ملی امریکا فرستاده، چنین نوشته شده است: هر چند تمام ارزیابی‌های اطلاعات بدست آمده در این مورد به دلایل آشکار محرم می‌باشد، جامعه امریکایی و سازمان Gold Star Families (سازمانی که توسط نزدیکان امریکایی‌های کشته‌شده در جنگ عراق ساخته شده)، سخت نیاز دارند تا بدانند که آیا واقعیتی در این اظهارات وجود دارد یا خیر.

پنتاگون شواهد نیافت؛ سناریوی تبانی روسیه با طالبان به نفع کی بود؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.12.2020
پنتاگون شواهد نیافت؛ سناریوی "تبانی روسیه با طالبان" به نفع کی بود؟

مصطفی‌علی‌زاده، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان و منطقه در کابل بر این باور است که امریکا گاهی این مسئله را مطرح می‌کند، چون در شرایط امروز اگر از نگاه نظام بین الملل جایگاه امریکا مورد بررسی قرارگیرد، جو نظام جهانی در مورد وضعیت سیاسی افغانستان در حال تغییر است و امریکا در این بازی تاهنوز بازنده اصلی است.

او گفت: "در گذشته ما ابر قدرت بنام امریکا در نظام بین الملل داشتیم و امریکا بیشتر در نظام جهانی تک‌رو بود و هیچ قدرت دیگر نمی‌توانست در مقابل امریکا در نظام جهانی نقش بازی کند. اما این وضعیت در چهار سال مدیریت ترامپ در امریکا تغییر کرده و در بازی جهانی نمی‌شود نقش  روسیه و چین را نادیده گرفت".

این اتهامات طی چند سال گذشته در قالب‌های مختلف اعلام شده، اما امریکا هیچ اسناد و شواهدی ارایه نکرده است.
این آگاه سیاسی افزود:

"این بحث بیشتر تلاش امریکا برای تغییر مسیر افکار عامه از سوی امریکا است تا بتواند افکار عمومی را با این شایعه پراگنی خود مدیریت کند اما این برنامه زیاد به سود امریکا نخواهد بود. تاهنوز امریکا در این زمینه هیچ مدرکی را ارایه نکرده است که بتواند این ادعا را ثابت بسازد".

از سوی دیگر امریکا تلاش دارد تا با مطرح کردن این بحث ها کشورهای منطقه را در کار مبارزه سیاسی و منطقه در آسیا با خود داشته باشد از همین رو این بحث را مطرح کرده است تا بتواند از کشورهای منطقه امتیاز بگیرد.

ترامپ: گزارش مربوط به تبانی روسیه با طالبان فریبی بیش نیست   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.08.2020
ترامپ: گزارش مربوط به "تبانی" روسیه و طالبان فریبی بیش نیست

جنرال ظاهر عظیمی، آگاه نظامی گفت در این رابطه می‌گوید که موضوع حمایت روسیه از گروه طالبان که توسط دموکرات ها مطرح می‌شود بر می‌گردد به رقابت‌های بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در امریکا.
این جنرال پشین وزارت دفاع افغانستان گفت:

"افشاگری در رابطه با کشتن یک خبرنگار سعودی در سفارت سعودی در ترکیه یا کشتن امریکایی ها توسط گروه طالبان با پرداخت پولی که برای آنان در افغانستان پرداخته می‌شود بیشتر یک بازی است. در زمان حکومت ترامپ تلاش بر این می‌شد تا انتقادها چین را نشانه بگیرند و حالا با آمدن بایدن تلاش می‌شود که برنامه های امریکا بیشتر متوجه روس‌ها باشد".
آقای عظیمی در مورد اینکه آیا چنین ادعاها صحت دارند یا خیر با اشاره به جنگ ویتنام، گفت:

"بعد از تلفات سنگین پنجاه و هفت هزار نفری در ویتنام، امریکایی‌ها تلاش کردند این را در جنگ افغانستان تلافی کنند. در همین رابطه رییس سازمان سیا وقت امریکا گفته بود که روس‌ها از ما پنجاه و هفت هزار کشته از جنگ ویتنام قرضدار است که باید در افغانستان جبران شود".

عبدالروف انعامی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان نیز به این باور است که امریکا می‌خواهد با دامن‌زدن به این موضوعات می‌خواهد شکست خود در افغانستان را توجیه کند.

این عضو مجلس گفت:

"شکی نیست که امریکا در جنگ نامتعارف افغانستان شکست خورده است و امریکا به جای اینکه به علت و عوامل اصلی شکست شان در این جنگ بپردازد، این موضوعات را مطرح می‌کنند که رقبای بسیار زیاد داشتند و به موفقیت لازم دست نیافته‌اند".
آقای انعامی باور دارد که در گذشته‌ امریکایی‌ها از تمام امکانات شان بر علیه روس‌ها در افغانستان استفاده کردند تا روس‌ها را در افغانستان شکست بدهند، طبیعی است که روس‌ها هم در صدد انتقام گیری هستند و زمینه‌ی که در گذشته بر روس‌ها مساعد بود حالا بر امریکا مساعد است و در کنار این موضوع امریکا دشمنان بین‌المللی دیگر نیز دارد که آنان نیز از این فرصت استفاده خواهند کرد. وی گفت:

"ممکن است که دشمنان مشترک امریکا حالا دست به دست هم داده باشند و در یک بازی استخباراتی البته پوشیده‌تر بر علیه امریکا اقدام نمایند همان طور که در گذشته امریکا بر علیه روس از دشمنان مشترک روسیه استفاده نموده و روسیه را افغانستان شکست دادند".

زمان ادعای مبنی بر اینکه سازمان اطلاعاتی امریکا اطلاعات سیری از ترور سربازان امریکایی در افغانستان دارد را مشخص خواهد کرد.

این در حالیست که دولت دونالد ترامپ بارها این موضوع را رد کرده و اعلام کرده است که در نتیجه تحقیقات هیچ اسناد و شواهدی در این مورد پیدا نشده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала