تخریب بودای بامیان؛ زهیر: طالبان بزرگ‌ترین جنایت ضد فرهنگی قرن را انجام دادند

© Sputnik / D.Fuladiتخریب بودای بامیان؛ زهیر: طالبان بزرگ‌ترین جنایت ضد فرهنگی قرن را انجام دادند
تخریب بودای بامیان؛ زهیر: طالبان بزرگ‌ترین جنایت ضد فرهنگی قرن را انجام دادند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2021
عضو شوید
سرپرست وزارت اطلاعات فرهنگ، گفته است که تخریب بودای بامیان، جنایت بزرگ در حق تاریخ و فرهنگ پرافتخار سرزمین ما، دل‌های مردم افغانستان و جهانیان را داغدار کرد.

به گزارش اسپوتنیک، محمد طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به مناسبت بیستمین سالروز تخریب پیکره های بودای بامیان گفته است بیست سال قبل طالبان بزرگ‌ترین جنایت ضد فرهنگی قرن را انجام دادند و پیکره‌های تاریخی بودا را در بامیان تخریب کردند.

53-х метровая статуя Будды недалеко от Кабула. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.01.2018
چین مجسمه بودای بامیان را ترمیم میکنید

آقای ظهیر گفت: «طالبان به صداها و فراخوان‌های فرهنگیان و فرهنگ دوستان و جامعۀ جهانی به خاطر انصراف و جلوگیری از تخریب این پیکره‌ها، گوش فراندادند و اعتنا نکردند و با لجاجت، سرتنبگی، تحجر و تاریک اندیشی صلصال و شهمامه را آماج قرار دادند و تخریب کردند.»

وی افزوده است که زیان‌های رسیده به آثار فرهنگی افغانستان جبران ناپذیر است، اما وزارت اطلاعات و فرهنگ در این راستا اقدام جدی می‌کند.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌افزاید که بر اساس دستورات رئیس جمهور غنی، برنامۀ منظم استحکام منار جام، منار پنجم مصلی هرات، بازسازی و ترمیم بالاحصار کابل، باغ علم گنج و ده‌ها آبدۀ تاریخی دیگر در ولایت‌های مختلف کشور آغاز شده است.

یادآوری می کنیم، که گروه طالبان 20 سال پیش در تاریخ 9 مارچ سال 2001 میلادی مجسمه‌های صلصال و شهمامه را که شاهکار هنری خوانده می‌شد، تخریب کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала