منابع: نشستی شبیه کنفرانس بن با محوریت افغانستان در 27 مارچ در ترکیه برگزار می‌شود

© Fotolia / badahos ترکیه
 ترکیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2021
عضو شوید
برخی منابع می‌گویند که نشست صلح افغانستان به رهبری سازمان ملل قرار است در تاریخ بیست و هفتم مارچ سال روان میلادی، در ترکیه برگزار شود.

به گزارش اسپوتنیک، طلوع نیوز به نقل از منابع معتبر می‌گوید که هم‌زمان با ادامه بحث‌ها روی طرح آمریکا و نامه وزیر خارجه آن کشور، قرار است نشستی شبیه نشست اول بن در بیست‌وهفتم مارچ در شهر استانبول برگزار شود. این نشست با رهبری سازمان ملل متحد برگزار می‌شود و همه کشورهای دخیل در روند افغانستان، از جمله کشورهای منطقه در آن اشتراک می‌کنند.

حکومت افغانستان در این باره تاکنون چیزی نگفته‌است. این نشست جهانی به رهبری سازمان ملل در ترکیه، از سوی ایالات متحده پیشنهاد شده‌است.

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا برای صلح افغانستان، در حال حاضر مصروف رای‌زنی با کشورهای منطقه است تا زمینه برگزاری این نشست را در زمان تعیین شده فراهم کند.

کاخ کرملین مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2021
میزبانی مسکو از یک نشست دیگر با محوریت صلح افغانستان

گفتنی است ایالات متحده  به طرف‌های درگیر در افغانستان تنها چند روز فرصت داده است که در مورد طرح پیشنهادی این کشور تصمیم بگیرند.

یادآوری می‌کنیم که پیشتر برخی رسانه ها از ارسال نامه‌ای از سوی انتونی بلینکن  ، وزیر امور خارجه ایالات متحده به رهبران افغانستان خبر دادند.

آقای بلینکن دراین نامه  به رئیس ‌جمهور غنی طرح آمریکا را برای سیاست‌گران افغان تأیید می‌کند و می‌گوید که واشنگتن از سازمان ملل می‌خواهد یک نشست جهانی با حضور وزیران خارجه و فرستاده‌های ویژه آمریکا، روسیه، چین، پاکستان، ایران و هند را برای بحث روی یک رویکرد واحد دربارۀ روند صلح افغانستان، برگذار کند.

آقای بلینکن همچنین در این نامه، از برگذاری یک نشست به میزبانی ترکیه با حضور نماینده‌گان جمهوریت و طالبان از بهر نهایی سازی یک توافق‌نامه صلح، خبر داده بود.

او در این نامه گفته‌است: "ما قصد داریم از سازمان ملل بخواهیم که نشست وزیران خارجه و فرستاده‌های ویژه، روسیه، چین، پاکستان، ایران، هند وایالات متحده برای یک رویکرد واحد دربارۀ روند صلح افغانستان، برگذار کند."

او می‌افزاید: "ما همچنان از ترکیه خواهیم خواست تا یک نشست سطح بلند را از هر دو طرف (جمهوریت - و طالبان) برای نهایی سازی یک توافق‌نامۀ صلح در هفته‌های آینده، میزبانی کند."

 در همین حال قراراست تا هشست روز دیگر یک نشست به میزبانی مسکو درباره روند صلح افغانستان در روسیه برگزار شود.

مقام‌ها تأیید می‌کنند که رهبران سیاسی کشور به‌شمول رئیس ‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، نماینده‌های کشورهای چین، آمریکا و پاکستان و نماینده‌گان طالبان نیز به این نشست، دعوت شده‌اند.

هدف از برگزاری این نشست، سرعت بخشیدن به روند صلح افغانستان در دوحه، گفته شده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала